Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Moderátoři: Roman, Dandys

Odpovědět
Uživatelský avatar
Špony
Příspěvky: 324
Registrován: úte říj 17, 2006 10:07 pm
Bydliště: LKTB práh rwy 27

Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Příspěvek od Špony » úte zář 14, 2010 8:01 am

Po mém prvním navijákovém víkendu jsem se rozhodl napsat dopis na radu AK. To, co se stalo v sobotu s tím padáním lana na stojící letadla u navijáku nebo zachycení lana o stojícího Blaníka, tak na nikoho nesvádím. Podle mě je to vše kvůli tomu, že lidé nejsou dostatečně informovaní a proškolení, co se může stát a není přímá komunikace mezi startem a navijákem.

Toto chci poslat na radu:

Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Každý víte, že navijákový start přináší jistá rizika, která jsou mnohem větší než start aerovlekový. Důvodem je rychlejší sled jednotlivých fází vzletu, blízkost země, větší pravděpodobnost poruchy navijáku, prasknutí lana, hustota provozu na letišti a lidský faktor, respektive jeho nepoučenost. Trápilo mě to už jako navijákaře, ovšem teď, na druhé straně celého navijákového startu, na mě přichází i zodpovědnost za vše, a to i za to, co nemůžu přímo ovlivnit, ale musím se spoléhat na ostatní.

Piloti-žáci, kteří než nastoupí do výcviku, procházejí školením, jak probíhají jednotlivé funkce startéra, pomocníků u křídla, časoměřiče, jak se chovat na ploše, jaké jsou jejich možnosti, zodpovědnost. Lidé vykonávající službu AFIS musí každý rok procházet školením, znát směrnici s ŘLP Tuřany atd. A navijákař? Pod dohledem odtahá 100 navijákových startů, pak má přezkoušení a může tahat, co je ještě horší, učit někoho tahat.

Nemyslím si, že 100 startů je málo, ale každý navijákař by měl, podle mého, procházet školením, kde se rozeberou jednotlivé mimořádné případy, co se na navijáku mohou stát (a že se jich stalo…každý instruktor i navijákař jich může sepsat desítky) a navijákaři by tak byli alespoň teoreticky poučeni, jak se v dané situaci zachovat.

Další věc, která by se měla změnit, tak je již zmiňované učení navijákových učňů. Přijde mi špatné, aby člověk, co má 100 startů, mohl ihned někoho učit tahat. Ty zkušenosti na to nejsou a to vím z vlastního, když jsem nastoupil jako nový navijákař a měl přiděleného učně. Tento navijákař své zkušenosti už nerozvíjí, protože prostě netahá, ale sedí vedle. Učňů není každý rok tolik, aby je nemohli učit jen ti zkušení navijákaři, kterých na letišti máme také hodně.

Co navijákař, tak tahá jinak. Někdo hezky, někdo hrk hrk, někdo bezpečně, jiný nebezpečně. Vše je to o zkušenostech, citu a pokud někdo tahá 1x za rok, tak mu toto chybí. Spočítal jsem si, že navijáková sezona, když dobře, tak trvá 8 měsíců, tj. 64 navijákových provozů o víkendech. Dále mi vychází +-20 „schopných“ navijákařů (posuzuju podle svých zkušeností s nimi), kteří by mohli učit nové. K nim by se pak tito noví přidávali, ale bez možnosti učit, než nasbírají zkušenosti. Pokud to sečtu, vychází mi ročně 25 proškolených navijákařů na 64 celodenních služeb, tj. 6 půldenních služeb v roce.

Závěrem souhrn návrhů:
1. Každý rok školení navijákařů o mimořádných případech na navijáku a jejich řešení
2. Zákaz učení nových učňů navijákařem bez patřičných zkušeností
3. Výběr schopných a zkušených navijákařů na služby + noví navijákaři
4. Pořídit do navijáku vysílačku na frekvenci 122,4


Pokud byste jako navijákaři/piloti/žáci/instruktoři se k tomu chtěli vyjádřit, tak máte prostor tady. Rada je až v říjnu.

Honza
Průsery se stávají z okamžitých nápadů.

falkon
Příspěvky: 249
Registrován: úte dub 01, 2008 10:16 pm

Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Příspěvek od falkon » úte zář 14, 2010 9:53 am

Pod to sa kludne podpisem!
Epitaf pro piloty malých sportovních letadel

Budiž Ti země
ultralehká...

(Karel Plíhal)

Uživatelský avatar
Ados
Příspěvky: 490
Registrován: úte led 20, 2009 12:39 am
Bydliště: Brno

Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Příspěvek od Ados » stř zář 15, 2010 8:16 am

Pravda a nic než pravda. Není nic horšího než čekat dokud se nestane nějakej průšvih, k čemuž kolikrát nebývalo daleko podle toho co sem za tento rok slyšel a viděl.
Never was so much owed by so many to so few. - Winston Churchill
Obrázek

Uživatelský avatar
Matoni
Příspěvky: 46
Registrován: sob úno 13, 2010 8:12 pm
Bydliště: Brno Ivanovice

Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Příspěvek od Matoni » stř zář 15, 2010 9:09 am

Pokud někoho zajímá názor žáka elementárky, který na navíjáku lítá, bude navijákový učeň a jednou snad i navíjákař (doufám jeden z těch dobrých) tak se bez výhrad připojuji k tomuto názoru!!!
ASW 15b OK 2361

Uživatelský avatar
Petr Čech
Příspěvky: 67
Registrován: čtv bře 01, 2007 6:10 pm
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Příspěvek od Petr Čech » stř zář 15, 2010 9:54 pm

Á ejhle! Dlouho jsem zde na fóru nebyl, ale hned vidím, že si také mohu přiložit své polénko do ohně. Také se pomyslně podepisuji pod Nomisovi návrhy, a to zejména pod bod 4 - vybavení navijákaře radiostanicí v air pásmu. Do dneška je pro mě nepochopitelné, že navijákař jí nemusí být vybaven (pokud se nepletu, tak všichi navijákaři jsou piloti s radiofoňákem). Minimálně odposlech leteckého provozu navijákařem považuji za nutný ! Hawk, domluvil jsem :zpevak:
Nechme starosti na zemi - neuletí nám

Uživatelský avatar
d.aemon
Příspěvky: 253
Registrován: úte dub 19, 2005 6:29 am
Bydliště: Lomnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu

Příspěvek od d.aemon » pát zář 17, 2010 9:26 am

Nelze než se vším souhlasit. S těmi počty mám sice zamotanou hlavu po ránu, ale budu ti věřit :D

A nejde jen o mimořádné situace - jde i o pravidla a postupy pro jejich nácvik, v tomto případě zejména přerušení tahu. Každý navijákař toto provádí jinak a některé postupy neshledávám úplně bezpečnými ;)
Obrázek
L-13, L-23, VT-116 (1 pole)... do brusů daleko, ale pracuju na tom =o)

Odpovědět