Report z PMČRj 2010 Zbraslavice

Tlachání na volné téma.

Moderátoři: Roman, Dandys

Odpovědět
Uživatelský avatar
Špony
Příspěvky: 324
Registrován: úte říj 17, 2006 10:07 pm
Bydliště: LKTB práh rwy 27

Report z PMČRj 2010 Zbraslavice

Příspěvek od Špony » čtv srp 19, 2010 11:08 pm

Čau, tak za odměnu, že jste mě hodili do bazénu hned druhý den po příjezdu, tak vám aspoň napíšu, proč jste měli ten důvod, i když jste o něm ani netušili, když jistý Honza G. zavelel.

Závody začly úvodním briefingem v sobotu večer, kdy se meteorolog Horác nenápadně zeptal:"Kdo z vás ještě nemá letos třístovku?" Kolem deseti lidí zvedlo ruce, někdo se styděl, TOP10 jich už mělo letos nejmíň 5. "Tak zítra ji mít budete" pousmál se Horác. A stalo se:

DEN 1 Racing 306,2km Polygon s 3OB
Obrázek
Ten den už v 10 naskakovaly cumuly a místňáci povídali, že když skákají i na jihu, tak bude počasí všude. A bylo. Vyčkával jsem před odletem do pásky, abych nebyl pokusný první králík na trati a vyrazil jsem mezi posledními. Na přeskoku jsem tlačil 150 a liboval si jak krásný točím stoupání 2.5-3.0 integr. Pak mě předlítli mistří XII (Radek Krejčiřík) a ICQ (Honza Pavlík) a jelikož jsem měl stejné letadlo jako oni, pokusil jsem se jich držet. Pár desítek km to šlo a aspoň jsem viděl, jak se to má lítat. Připadal jsem si jako v Condorovi, když zapnete kouzelné tlačítko H thermal helpers. To ovšem nevydrželo dlouho a pak jsem zase letěl sám. Nad Velkým Dářkem jsem dotočil bázi a poslal to z 50týho km domů. Na dokluzu jsem potkal Cirrouše AC a ASW-19 XP, tak jako dalsi 3 discipliny. Tříkilo jsem letěl průměrem 92,3km/h, tak jsem si říkal jak jsem dobrej. Až jsem viděl výsledky, že se to dalo letět průměrem 109, tak mi sklaplo :-).

DEN 2 AAT 106-245km čas úlohy 2hod.
Obrázek
Bylo před frontou, ale Horác vymyslel okno, ve kterém se dalo letět. Tak si tak vyčkávám před páskou, základny v 1500QNH a najednou jsem si všimnul cumulu, který byl dlouhý asi tak 3km. Nalítl jsem k němu a zjistil, že na jeho hraně se dá svahovat. A tak jsem začal...doprava-rovně-doleva-rovně-doprava-rovně...až jsem nastoupal do výšky kolem 2300QNH. Srovnal jsem to do pásky, vzduch jako olej a já pořád stoupal metříkem nahoru. Takto jsem já a asi 7 dalších, co měli stejné štěstí dostali zhruba o 800 metrů výše na odlet, naskytl se nám nádherný pohled na cumuly shora a letěli jsme asi 25km dlouhý klouz, než jsme propadli mezi mraky do "normálního počasí". Zatímco ostatní točili pod mraky, my letěli rovně nad mraky. Říkal jsem si v čem všem se dá letět za sračky, ale co přišlo potom, tak si říkám, že toto ještě bylo skvělý počasí i když základny 16-17 stovkách nic moc. Doletěl jsem asi 10 minut před limitem a to mě stálo docela mizernou ztrátu na průměru...jo nemít, tak vybitý to PDAcko tak bych aspon videl v kolik doletim.

DEN 3 AAT 135-357km čas úlohy 3hod.
Obrázek
Horác opět udělal okno, i když trochu později než se čekalo a tak zvítězila varianta trati B. Šel jsem 2x do pásky, protože po trati na jih to stálo za hovno, tak jsem se vrátil a zkusil to více na západ. Hnusně vypadající cumuly v 1500QNH se více na západ stávaly hezčí a hlavně výš. I proto jsem se rozhodl natáhnou první areu co nejdal to jde na západ. Před Příbramí bylo modré okna, ale nezbývalo než jo přeskočit a vrhnout se pod trochu cumulů nad letištěm Příbram. Tam jsem dolítl v 500 nad zemí a lovil nuličku. Najednou nademnou začli skákat paragáni z Anduli, tak jsem musel ještě dále za letiště. Naštěstí tam točil Blaník hezkou dvoječku, která mě vyvezla ten den poprvé do 2000QNH. Cestou zpátky jsem si prohlídl Orlík, vyhnul se zakázaným prostorům Prčice a Vlašim, šup do druhé arei a na dokluz dom.

DEN 4 AAT 107-286km čas úlohy 2hod.
Obrázek
Horác ráno řekl, že před frontou se budou natahovat ze západu Cirry. Ty postupně zakryly oblohu tak, že pohled z letadla ne zem byl velice smutný...nebylo vidět nasvícené místo na zemi, kde by byl aspoň náznak výskytu stoupáku. Takže jsem čerpal zbytky z těch nejhnusnějších cumulů, co cumul připomínají vzdáleně a nikdy bych neřekl, že pod takovým hnusem bude stoupák. Ovšem od Jihlavy do Pelhřimova už jsem jenom klesal. V tu chvíli jsem si říkal, že pole se blíží, protože všude byla pořád tma. Najednou se objevil Pelhřimov a začlo do něj pražit slunko. Tak si říkám: Tdy musim počkat, dokud se něco nenapeče, nabrat na dokluz a přes třetí areu domu. Netrvalo to ani 10 minut a začly se dělat cumuly. Nabral jsem, stejně jako dalších 10 větroňů čekajících na zázrak, výšky 2000QNH a poslal jsem to domů. Nazvali jsme to počasím: Na udržení to není, ale závodit se v tom dá. Kdybych to viděl z domu, tak je asi to poslední, co mě napadne, jít letět. No a ulítl jsem 135km.

DEN 5 racing 311,8km - FAI trojúhelník
Obrázek
Když jsem si vzal ráno na briefingu task sheet, tak jsem si představil Křižanov 2009, kdy jsem taky po třístovce FAI seděl 9km před letištěm v poli. No tady by to bylo podstatně rychlejší cesta do pole, o to delší z pole, protože jsem málem seděl na první otočce, čili po 100km rameni, někde u rakouských hranic. Cesta začla v pohodě, základny ve dvou papírech, zjistil jsem, že lítat přeskoky na 170 je zbytečný punk, protože než jsem našel stoupák, tak mě všechny VSO zase dohnaly. Směrem na jih se to čistilo a na otočce to byla bída. Ale nebojácně jsem to tlačil nad lesy za takovým hezkým jezerem a ve vysílačce slyším: Doufám, že MI ví co dělá, jinak jsme všichni v prdeli. No...nevěděl jsem, já v tu chvíli jen doufal. Stoupání nad nudapláži u jezera bylo slabé, zato bylo více času se dívat na zem :-). Strávili jsme zde příjemných 20minut, ale dohnali nás chrti co odlítali po nás. Minuli jsme Temelín, otočili druhou otočku a na 100km domu jsem pomalu začínal myslet na dokluz. Kolem Orlíku byly sračky, takže jsem to tlačil zase mírně k zemi, nakonec jsme se zvedli, teď hlavně netrefit Prčice a Vlašim a hůrá dom. FAI tříkilo je doma, průměr 79km/h, večer jsme to šli zapít.

DEN 6 AAT 107-237km čas úlohy 2hod.
Obrázek
Tak toto jsme pěkně posrali. Říkám my, protože jsem letěl s ASW-19kou XP. Zatímco chrti točili zpět ihned po ťuknutí první arei, tak dva Honzové se vydali na její konec pro třímetr pod luxusním cumulem. Luxusní cumul byl, třímetr ne. Zadrbali jsme se zase 20minut kdesi u Jihlavy, musel jsem se i vracet, což se normálně nikdy nedělá, ale tady nebylo zbytí. Průměr ze 105 mi klesl na 65 a po tom, co jsem vytočil stoupák do 2400QNH se jen pomalu blížil k 80. Byla lať jako prase a tady se trestá každá chyba. Bohužel nebyla poslední. Po poslední otočce jsem musel dobrat na dokluz. Na hraně zakázaného prostoru TRA55 Žďár nad Sázavou byl opět hezký cumul. Jelikož to byla jedna z posledních nadějí, tak jsem se blížil k hraně prostoru i cumulu. PDAcko řvalo, že jsem horizontálně 500m od prostoru, ale děsně mě to sralo, tak jsem to vypl a nazoomoval jen mapu co to šlo. Blížil se k mraku a vždy poohlídl po mapě a mírně drbl kniplem doleva, abych se moc nepřibližoval. Letadýlko v SeeYou jelo po hraně, ale mrak nedával. Tak jsem si už vybral posekaný pole, naštěstí zabral cumul za TRA 55 směrem domů. nastavil jsem MC 2.5 a s klídkem rezervy +100m si to zamířil obklikou přes jeden pojistný cumul domů. Bohužel celou cestu to padalo 4m dolu a tak jsem musel ještě vytočit. Na 10.km s výškou 500 metrů myslíte na to, odkud uděláte průlet, ale já pohledem na variometr a široký a dlouhý les před letištěm začal přemýšlet, zda to vyjde aspon do doletoveho kruhu. Les se blížil, výšky ubývalo, před lesem neposekaný obilí. Začlo rozhodování: Obletět les, abych měl pod sebou pole, přistát před lesem do obilí...bylo by to v kruhu, jít přes les a doufat, že podrží, při nejhorším sedat kolmo na dráhu přes stany v kempu. Ruka cukala zatoč, mozek říkal, věř letadlu a leť rovně. Tak jsem začal asi 50 metrů nad hranou lesa, domněnka že les podrží se potvrdila, asi v půlce byla nulička, takže to vyšlo i na třetí a čtvrtou zatáčku. Ten den jsme s Křižanovákama grilovali, takže zůstat v poli před letištěm, tak jsem hlady. Měl jsem obavu, že jsem narušil to TRA55, tak jsem se ještě díval v seeyou jak to bylo...pustil jsem záznam a sledoval horizontalni rozestup: 500m, 400m,...,100m "kurva, už bych mohl zatočit" říkal jsem si, 90m,80m,...30m "kurva, to je v prdeli, ja to určitě nabořil". 20m,10m,10m,10m,20m,...100m "no ty vole, tak to chce pivo". Ještě že je ten logger v trupu a ne na konci pravýho křídla, protože to tam už určitě bylo :-D.

7 "POLNÍ" DEN AAT 109-235km čas úlohy 2hod.
Obrázek
Start se pořád odkládal a odkládal a všichni čekali, že to zruší. Jenže nakonec se letělo, i když byl chroust ve 4 stovkách nad letištěm. Třímetr před páskou mě přesvědčil, že to počasí zas tak špatný není a tak jsme to pustili na trať proti větru. Od pásky jsem nezatočil a letěl 130, ale čumím že avg. speed je jen 82...takže asi takto fučelo. Nemohli jsme se zbavit Želivky, protože kroužit, znamenalo vracet se zpět k letišti. Jenže co chcete ve 4 stovkách nad D1 dělat jinýho než točit. Tak jsme se po rádiu bavili, že musíme vybrat velký pole, jednak proto, ať se nenudíme a taky proto, že na letišti není tolik lidí, aby jeli k 20. letadlům pokaždý jinam. Někteří to vzdali, někteří sedli u D1 či jinde, ale jelikož jsem to měl docela dobře celý závody rozjetý, tak jsem si řekl, že se budou hodit aspon kilaky, pokud to bude bodovany. Tak jsem to dotahl až na letiště Kámen, kde posléze sedla i CI. Tady jsem přečkal docela hustou bouřku, kde rychloměr chvílemi ukazoval i 60. No to jsem se docela vybál. Ale měl jsem ještě štěstí, že jsem seděl u 2km asfaltové dráhy a pojížděček, pač kluci co seděli i v dobrém poli, se po bouřkách změnily v bahno a tahaly je traktory...někdy i jejich auta s přívesy. Disciplína bodovaná nebyla, každopádně jsem seděl nejdál od letiště.

Mnozí poznali ředitelova slova, a to že: lítat, chlastat a šukat nejde zvládnout vše kvalitně v jeden den. To ať posoudí každý sám, ale i když se chlastalo dost, na Křižanov to nemá. Pan Kluger si už rozmyslí parkovat své letadlo mezi hospodou a kempem, jelikož jedno ráno měl poblitou vrtuli...takže asi tak. No více řeknu asi v hospodě :-)
Fotky a videa ze závodů najdete na FB nebo tady.
Naposledy upravil(a) Špony dne pát srp 20, 2010 5:54 am, celkem upraveno 1 x.
Průsery se stávají z okamžitých nápadů.

falkon
Příspěvky: 249
Registrován: úte dub 01, 2008 10:16 pm

Re: Report z PMČRj 2010 Zbraslavice

Příspěvek od falkon » čtv srp 19, 2010 11:12 pm

:palec:
Epitaf pro piloty malých sportovních letadel

Budiž Ti země
ultralehká...

(Karel Plíhal)

Uživatelský avatar
Ados
Příspěvky: 490
Registrován: úte led 20, 2009 12:39 am
Bydliště: Brno

Re: Report z PMČRj 2010 Zbraslavice

Příspěvek od Ados » pát srp 20, 2010 12:44 am

Pěkný čtení, gratuluju. :idea:
Never was so much owed by so many to so few. - Winston Churchill
Obrázek

Uživatelský avatar
CaesarD
Příspěvky: 193
Registrován: pát pro 02, 2005 2:48 pm
Bydliště: LA
Kontaktovat uživatele:

Re: Report z PMČRj 2010 Zbraslavice

Příspěvek od CaesarD » pát srp 20, 2010 6:22 am

Good Job!
nomis píše:... že jste mě hodili do bazénu hned druhý den po příjezdu...
Toho chundelatýho pána by se tam za odměnu mělo házet každý den, aby se trošku zklidnil... :!:
David C;)

MartinM
Příspěvky: 177
Registrován: pon srp 01, 2005 6:37 pm
Bydliště: Rousínov
Kontaktovat uživatele:

Re: Report z PMČRj 2010 Zbraslavice

Příspěvek od MartinM » pon srp 23, 2010 9:41 am

Gratulace Spony :)
Chci lítat víc, výš a líp!

Jan Gottvald
Příspěvky: 197
Registrován: čtv bře 12, 2009 1:59 pm
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Report z PMČRj 2010 Zbraslavice

Příspěvek od Jan Gottvald » pon srp 23, 2010 9:43 am

congratz

Odpovědět