Jak si nastavujete výškoměr?

Moderátoři: Roman, Dandys

Uživatelský avatar
Dave
Příspěvky: 118
Registrován: čtv kvě 05, 2005 10:51 am
Bydliště: Kouzelné Medlánky :)

Příspěvek od Dave » ned bře 18, 2007 9:43 am

No, Jaldo, s používáním QFE v komunikaci s Tuřanama bych teda byl taky dost opatrnej. Pokud si pamatuju, tak v předpisech se píše, že při komunikaci pod převodní výškou se výška udává v QNH, nad ní ve FL (a vice versa). Domnívám se, že fakt, že prostor G je dle definice od země do 1000ft AGL, s radiokomunikací nemá nic společnýho; rozhodně bych z toho nevyvozoval komunikaci v AGL :huh:.
Osobně teda pod převodní výškou komunikuju vždycky v altitude. :oops:

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » ned bře 18, 2007 11:35 pm

Tak nejdriv to jednodussi:-) Proc se hlasi "pod"? Protoze "nad" nemame co delat, dokud nam to nepovoli.
Takze kdyz napriklad mame v prostoru schvaleno do 5000ft, tak to znamena ani stopu vys. Chceme-li vys, musite se hlasit zavcasu pred/pod touto hranici. Jsou znacne nevrli, kdyz se hlasite "dosahl jsem 5000ft", protoze je jim jasny, ze kazdou sekundu jste o 2 metry vejs, ze...
Takze se budeme hlasit dostatecne "pod", pripadne formulaci "pred dosazenim 5000ft".

Ted ke vstupu do TMA zespodu. Kde vyskove zacina TMA? Je to (u nas) ve 300m/1000ft nad zemi.
POZOR NENI TO QFE, protoze to se tyka vysky nad letistem, nikoliv vysky nad okolnim terenem !!!
Nad Netopyrkem zacina TMA vys nez na prahu 33. Na Vysocine o hodne vys.
Takze to musite prepocitat a nebo odhadnout. Reknete mu, ze jste pod 1000ft AGL a on se muze zeptat jakou mate vysku, pak reknete tu vysku co mate QNH.
Vsechny vysky uvnitr TMA hlasite v QNH.

Stejne tak uvnitr CTR a jelikoz to je od zeme, tak v CTR takovy pripad nemuze nastat. (Takze jste jste to Daňci Tuňakovi hlasili spravne).

Zkuste si predstavit, ze jste ridici a nekdo vam hlasi, ze ma 2000ft a chce do 5000ft. A to uz jako je v TMA a chce nebo je pod TMA? Asi pod, ale mel by to ten pilot rict ne?

Snad uz je to ted jasne. Jsem rad, ze se o to zajimate.

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

Uživatelský avatar
Dave
Příspěvky: 118
Registrován: čtv kvě 05, 2005 10:51 am
Bydliště: Kouzelné Medlánky :)

Příspěvek od Dave » pon bře 19, 2007 10:37 am

Osobně při vstupu do TMA používám "...dostoupávám 2000ft QNH, poloha Medlánky, žádám o povolení vstoupit do TMA..." ('dostoupávám' je taky pěkná formulace, ne? :) ). Zatím mi to vždycky prošlo, i když uznávám, že ŘLPáci jsou od nás asi zvyklí na ledasco a tak nám i leccos prominou (že, Jaldo... ;-) ). Prostě mi přijde jednodušší říkat to, co mám na budíku (i když to, mimo Echa, samosebou musím přepočítat na fíty).
Záměna AGL a QFE je pitomost (mimo případ, že jsem nad letištěm). Jdu vyhledat nejbližší popelnici a nasypat si popel na hlavu... :pohoda:

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » pon bře 19, 2007 1:05 pm

Dave píše: ..'dostoupávám' je taky pěkná formulace, ne? :)"
moc pěkná 8) neni uplne koser, ale obcas jsou tolerantni (obcas ne).
Dave píše:"...dostoupávám 2000ft QNH, poloha Medlánky, žádám o povolení vstoupit do TMA..." ..... Zatím mi to vždycky prošlo, i když uznávám, že ŘLPáci jsou od nás asi zvyklí na ledasco a tak nám i leccos prominou

zrejme to toleruji, aby se nemuseli porad handrkovat, ale je jasny, ze jen v ramci 2 kilometru kolem medlanek je spodni vyska TMA rozdilna o velky desitky metru (prehrada-palacak).
Dave píše: Prostě mi přijde jednodušší říkat to, co mám na budíku (i když to, mimo Echa, samosebou musím přepočítat na fíty).
Jednodussi je prave rict, ze jsi pod 1000ft AGL a nemusis nic prepocitavat:-)
300m nad terenem kvalifikovane odhadnes (to je vyska, kdy nasuzujes na okruh do pole :razz: ) a kdyz se netrefis neva, za par metru uz je to jinak
:pohoda:

Nejspravnejsi by zrejme bylo, ...OK xxxx jsem tesne pod hranici 1000ft AGL, zadam o vstup do TMA v prostoru yyyyy, moje vyska je zzzz QNH
mozna misto hranice pouzit hladina (nezamenovat s letova hladina!!)

A ne jak ja: ""OK xxxx, pod 5000ft, povolte do 70" :pohoda:
Prediction is very difficult, especially about the future

Uživatelský avatar
alfonz
Příspěvky: 53
Registrován: pon zář 19, 2005 10:22 am
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od alfonz » čtv bře 29, 2007 5:25 pm

A ne jak ja: ""OK xxxx, pod 5000ft, povolte do 70"
Každopádně tohle je plně výstižné a myslím, že dostačující. Jediné co bych dodal je místo vstupu.Nej je se 2-3 min před vstupem nebo prostoupáním TMA nahlásit a použít Jaldovu frázi. Někdy doporučuji nalaďit LKTB_TWR nebo APP a poslouchat a to si člověk poslechne zajímavejch frází i od profíků :lol: rozhodně bych si tim nelámal hlavu. Není nad stručnou a výstižnou zprávu, která minutu nezatěžuje zbytečně frekvenci.
My letci máme ocelové ptáky, přidej se k nám, budeš jej mít taky!

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » pát bře 30, 2007 8:36 am

alfonz píše:
A ne jak ja: ""OK xxxx, pod 5000ft, povolte do 70"
Každopádně tohle je plně výstižné a myslím, že dostačující. Jediné co bych dodal je místo vstupu.Nej je se 2-3 min před vstupem nebo prostoupáním TMA nahlásit a použít Jaldovu frázi. Někdy doporučuji nalaďit LKTB_TWR nebo APP a poslouchat a to si člověk poslechne zajímavejch frází i od profíků :lol: rozhodně bych si tim nelámal hlavu. Není nad stručnou a výstižnou zprávu, která minutu nezatěžuje zbytečně frekvenci.
Spravne, doplneni mista je vhodne.
Pozn. nezapomente ze 70 se říká do rádia jako sedm nula.
Tedy: "OK xxxx, pod 5000ft, Kuřim, povolte do 7 0"

Nicmene elementarka a mladi piloti se to budou učit korektně!

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

Pučista
Příspěvky: 6
Registrován: úte srp 22, 2006 10:06 pm
Bydliště: LKKU

Příspěvek od Pučista » pát bře 30, 2007 9:08 am

1. Jaldo, stále nesouhlasím a nepřesvědčil jsi mě,proč nastavuješ na výškoměr v Medlánkách 270m a přikazuješ to i ostatním !!! Každý člověk
letectvím postižený dodržuje (nebo se to od něj alespoň očekává) publikované hodnoty,což je pro Medlanky 282m.
Podívej se do AIPu a do mapy ICAO (jestli Ti to něco říká),co tam je uvedeno.Pokud přiletí cizí pilot a zrovna si nepřečetl krásný web Medlánek,tak z čeho se dozví těch Tvých 270m ??? :shock:
Ta hodnota musí být pro všechny stejná a jednoznačná a ne že někdo tam nastaví 250m,jiný270m a ten co nezná místní zvyklosti tam bude mít
282m. Nezbývá Ti než opravit AIP,Databázi letišť a ICAO mapu,kde jste si to sami vypublikovali, nebo
dodržovat hodnoty 282m/925 ft. ;-)

2.Při poslechu ATIS jsem měl na mysli samozřejmě QNH Tuřan, na které
musíš výškoměr přestavit, než vletíš do jeho TMA a ne oblastní QNH.
Navíc oblastní QNH pokud vím ATIS Tuřany vůbec nevysílají...

3.Dále Jaldo nesouhlasím s Tvým tvrzením,že si zjistíš QNH na Brno
Radaru a po nastavení ověříš,že na zemi v Medlánkách budeš mít
270m..!!! :eek: To Ti asi nebude fungovat, neboť Brno Radar Ti řekne
QNH v Tuřanech a ne v Medlankách. Mimochodem rozdíl výšek při
nastavení výškoměru na QNH obou letišť bude 45 m ???

4.Ta Tvá fráze " pod 1000 ft AGL.." je zase nepřesná a nikomu to nic
neřekne,neboť nikdo neví v jaké Altitude vlastně jsi a tím pádem, jaký
bude mít výškový rozestup od Tebe. Vím, že se to hodně používá ,ale
nezapomeň,že na frekvenci
Medlanek není jen navijákový provoz,ale i prolítávající letouny,které
určitě nebudou mít výškoměr nastaven na QFE.
I pro řídícího létání nebo afisáka bude jednodušší,když budou mít
všechna éra v jeho
rajonu nastaven stejný QNH a budou hlásit .." xxxx ft altitude ".

5.V té třídě G do 300m/1000ft sice můžeš hlásit výšky nad zemí,ale
je to nepraktické, neboť co si nastavíš na výškoměr ? QFE ?? QNH??

Ukážu Ti, až poletíme spolu Vivatem nebo Zlinem z Medlanek do Tuřan,
že můžeme mít výšku nad zemí do 300 m, a klidně můžeme komunikovat
s TWR Tuřany s použitím fráze .." altitude xxxx ft.." a přes Komín klidně i na červenou...
:D :D :D
....Však Ty na to přijdeš sám, zdravím Tě ( a neber si to moc k srdci)
máme zaděláno jít na pivko a pokecat :muhehe: :muhehe: :muhehe:

Uživatelský avatar
alfonz
Příspěvky: 53
Registrován: pon zář 19, 2005 10:22 am
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od alfonz » pát bře 30, 2007 1:56 pm

Tak do tohodle uz radsi nekecam bo nechci dostat po drzce :lol:
My letci máme ocelové ptáky, přidej se k nám, budeš jej mít taky!

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » pát bře 30, 2007 1:58 pm

Večer odpovím, mám samej call.
A kdo to xakru je ten pucista?

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » sob bře 31, 2007 9:41 pm

jalda píše:... A kdo to xakru je ten pucista?...
Pučista je profík,
létáním se živící,
s vrtulí nad hlavou vířící !
A je fakt hodně dobrej, to si kuř ! :hukot2:
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

alda
Příspěvky: 5
Registrován: ned zář 25, 2005 4:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od alda » ned dub 01, 2007 8:09 pm

Musím dát za pravdu Pučistovi ohledně těch 282m. Směrodatné je to, co je publikováno v LIP (AIP), ne nějaká střední hodnota. Zároveň tvrzení, že vztažný bod je 270m je špatně - podle předpisu se jako vztažný bod bere nejvyšší bod dráhového systému.

Ohledně hlášení výšek. V prostoru třídy G (do 1000 ft AGL) BY SE MĚLI výšky hlásit jako AGL (fráze např. "800 ft GROUND"). Nad 1000 ft AGL až do převodní výšky se výška vztahuje k tlaku QNH - mluvíme tedy o výšce AMSL (ALTITUDE). V převodní výšce přestavíš na QNE (1013.25 hPa) a výšku udáváš ve FL (přesně tak, jak Jalda říkal na školení), přičemž směrodatná je pro Tebe tabulka použitelných cestovních hladin uvedená v L-4444.

PS: Nemá cenu se dohadovat jak to je nebo není, vše je uvedeno v ICAO Dokumentch, resp. Annexech, resp. jejich české podobě ve formě předpisů řady L.
...protože letci mají ocelové ptáky

Roman
Příspěvky: 78
Registrován: úte dub 19, 2005 7:37 am
Bydliště: Brno - Coumin
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman » pon dub 02, 2007 10:27 am

jalda píše: A kdo to xakru je ten pucista?
Jaldo Jaldo...ty snad začínáš být rozrušen bo co :muhehe:
Pučista je takovej pán co toho pozpátku nalítal víc než já najezdil autem popředu :mrgreen: a jak říká Dandys... nad jeho bílou helmicí má vrtuli dokola se točící :muhehe: :muhehe:

Tímto tě Pučisto zdravím a přeju pěknej den ;-)

Uživatelský avatar
Reník
Příspěvky: 69
Registrován: pát úno 03, 2006 9:33 pm
Bydliště: Žabívřesky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Reník » pon dub 02, 2007 10:37 am

U Joviše, pánové..... :duel: Je vidno, že mi motáte svou diskusí hlovu ;-) . A tak, abych si uchovala svou šedou kůru mozkovou v chladu, po večerech vyšívám (perličkový a křížový steh), paličkuji ( záclony jsou hotové) a pletu a pletu a pletu.... :angel:

Hezké jaro přeji..... :sunny:
Nejezte ptáky, jsou to také letci...
Obrázek

Roman
Příspěvky: 78
Registrován: úte dub 19, 2005 7:37 am
Bydliště: Brno - Coumin
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman » pon dub 02, 2007 10:48 am

Reník píše:U Joviše, pánové..... :duel: Je vidno, že mi motáte svou diskusí hlovu ;-) . A tak, abych si uchovala svou šedou kůru mozkovou v chladu, po večerech vyšívám (perličkový a křížový steh), paličkuji ( záclony jsou hotové) a pletu a pletu a pletu.... :angel:

Hezké jaro přeji..... :sunny:
Jo jo jo hlavně že už víš na koho to svézt :razz: :razz: :lol:

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » pon dub 02, 2007 1:06 pm

Pučista píše:1. Jaldo, stále nesouhlasím a nepřesvědčil jsi mě,proč nastavuješ na výškoměr v Medlánkách 270m a přikazuješ to i ostatním !!! Každý člověk
letectvím postižený dodržuje (nebo se to od něj alespoň očekává) publikované hodnoty,což je pro Medlanky 282m.
Podívej se do AIPu a do mapy ICAO (jestli Ti to něco říká),co tam je uvedeno.Pokud přiletí cizí pilot a zrovna si nepřečetl krásný web Medlánek,tak z čeho se dozví těch Tvých 270m ??? :shock:
To je pomerne jednoduche.
V AIPu je 282m, coz odpovida nejvyssimu mistu drahy. Pro cizi piloty je to dostatecna informace. Samozrejme spravny postup pri letu na jine letiste je seznamit se s nim predem, tedy i se sklony drah (planek na webu je mysim z AIPu), nicmene pro normalniho cloveka je informace 282m dostatecna.
Proc to tedy nenastavujeme?
Shodneme se, ze vyska by mela co nejvice odpovidat skutecnosti, pro pilota, ktery prilita a ma spravne nastaveny vyskomer je to irelevantni, protoze si na okruhu obhlidne drahu a nepristava, prinejmensim poslednich ~70m, podle vyskomeru.
Startujici pilot si nastavuje vysku tak, aby mel QNH v danem prostoru stejnou jako vsichni ostatni (a ti maji 270m :muhehe:)
Nastavite si na vyskomeru 282m kdyz mate vysku 258m?
To je rozdil skoro 25m a kdyz mas 250m(AGL) z navijaku, tak je to 10% vysky.
Nejspravnejsi postup je tedy takovy, ze nahore si pilot nastavi 282m a dole 258m. Takze zaci, podekujte pucistovi, po znacnem usili se mu tohle podarilo pro vas prosadit, musim to uznat, podlehl jsem. :muhehe:
Pokud nekdo bude nastavovat 270m, budu to jeste po nejaky cas tolerovat, rekneme tak par desitek let predbezne, pokud se neco nezmeni.
[/quote]
Pučista píše: 2.Při poslechu ATIS jsem měl na mysli samozřejmě QNH Tuřan, na které
musíš výškoměr přestavit, než vletíš do jeho TMA a ne oblastní QNH.
Navíc oblastní QNH pokud vím ATIS Tuřany vůbec nevysílají...
Vetsina pilotu u nas, komunikuje jen s Radarem (Approach). Kdyz se vraci z preletu zavola si na radar, pro povoleni pruletu TMA na Medlanky (Rano vyhlaseny strop ve stanovenem prostoru (obvykle na 4-5kft) nemusi vecer platit). Pri teto prilezitosti jim rizeni QNH nahlasi nebo si o ne rekne pilot sam (zejmena kdyz pri rani meteo priprava signalizovala vetsi zmeny tlaku).

Pučista píše: 3.Dále Jaldo nesouhlasím s Tvým tvrzením,že si zjistíš QNH na Brno
Radaru a po nastavení ověříš,že na zemi v Medlánkách budeš mít
270m..!!! :eek: To Ti asi nebude fungovat, neboť Brno Radar Ti řekne
QNH v Tuřanech a ne v Medlankách. Mimochodem rozdíl výšek při
nastavení výškoměru na QNH obou letišť bude 45 m ???
To je nejaka dalsi chybna uvaha, nastavim-li spravne QNH (tlak!), tak budu mit vysku spravne jak v Turanech, tak v Medlankach!
Jelikoz rozdil tlaku na tech ~10 km nebokolik odsebe je zanedbatelny, bude to vyrazne mensi odchylka nez je vyskovy rozdil sklonu drahy :-)
45m? to sis neco popletl. :muhehe:
Pučista píše: 4.Ta Tvá fráze " pod 1000 ft AGL.." je zase nepřesná a nikomu to nic
neřekne,neboť nikdo neví v jaké Altitude vlastně jsi a tím pádem, jaký
bude mít výškový rozestup od Tebe. Vím, že se to hodně používá ,ale
nezapomeň,že na frekvenci
Medlanek není jen navijákový provoz,ale i prolítávající letouny,které
určitě nebudou mít výškoměr nastaven na QFE.
I pro řídícího létání nebo afisáka bude jednodušší,když budou mít
všechna éra v jeho
rajonu nastaven stejný QNH a budou hlásit .." xxxx ft altitude ".
Ma fraze je spravna, tak to potvrdil v sobotu na skoleni Ales z rizeni z turan. Dovolil nam i frazi "dostoupavam" (ale pozor, nekteri ji radi nemaji).
Co taky jinyho rict, kdy zes chytnul v Blaniku na okruhu a vidis, ze je to 2m na celou otocku? Nez se odhlasis z ATZ (mel bys, protoze poskytujou pohotovost), preladis na Radar zacnes meldovat tak uz to mas prinejlepsim tesne pod 1000ft :-))
A na QFE to mit nikdo nastaveny nebude, protoze je to zakazany :muhehe: a kdyz to nekdo ma nahodou na QFE jinyho letiste, tak vi uplny kulovy jakou tam ma vysku.
V G se proste altitude nehlasi, ze Vrato (Vrata se Alese ujistoval a ten mi dal za pravdu) :pohoda:

Pučista píše: 5.V té třídě G do 300m/1000ft sice můžeš hlásit výšky nad zemí,ale
je to nepraktické, neboť co si nastavíš na výškoměr ? QFE ?? QNH??
musis AGL, ne ze by to netolerovali jinak nez je v predpisu, ale takhle to je. A vyskomer nas na QNH, takze pokud to nechces prepocitavas, je tahle fraze perfektni:-)

Pučista píše: Ukážu Ti, až poletíme spolu Vivatem nebo Zlinem z Medlanek do Tuřan,
že můžeme mít výšku nad zemí do 300 m, a klidně můžeme komunikovat
s TWR Tuřany s použitím fráze .." altitude xxxx ft.." a přes Komín klidně i na červenou...
Prece z medlanek do Turan je to pres CTR a to neni prostor tridy G!!! Tam samozrejme musis pouzit altitude!!
To uz je 3 zasadni renonc. :razz:

Pučista píše: :D :D :D
....Však Ty na to přijdeš sám, zdravím Tě ( a neber si to moc k srdci)
máme zaděláno jít na pivko a pokecat :muhehe: :muhehe: :muhehe:

jo na panaka zajdem a kdybys jeste neco potreboval vysvetlit, tak dej klidne vedet. :muhehe:

btw. co udelame s tim mym PPL ? 8)

Jalda :pohoda:

P.S. Nekde jsem se rozepsal trochu obsirneji, myslim, ze je to pro zaky zabavnejsi forma ziskani informaci, nez kdyz jim to vysvetluju nasucho.
:pohoda:
Prediction is very difficult, especially about the future

Odpovědět