Jak si nastavujete výškoměr?

Moderátoři: Roman, Dandys

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Jak si nastavujete výškoměr?

Příspěvek od Dandys » úte kvě 23, 2006 11:33 pm

Jedni tvrdí, že kdyby si nenastavili na VPD před startem nulu, tak se zabijí.
Jiní poctivě nastavují QNH.
Druzí zase výšku letiště, tzn. cca 270 metrů, což by mělo být to QNH, ale taky úplně přesně být nemusí, když je výškoměr špatně seřízen.
Já jsem poslední dobou začal nastavovat výškoměr na 250 metrů, aby se mi to líp počítalo.
Máte nějakou pomůcku jak si pomáháte počítat výšku?
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

MartinM
Příspěvky: 177
Registrován: pon srp 01, 2005 6:37 pm
Bydliště: Rousínov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MartinM » stř kvě 24, 2006 7:41 am

nadmořskou výšku letiště...270m ....oblastní QNH se mi zjišťovat nechce a ani nemůžem, bo nemáme radiofonní průkaz, že bychom si zavolali na Brno Radar ?...nebo vlastně i AFIS by to měl vědět...případně můžem požádat instruktora při kontrole přístrojů aby to zjistil, ale je to si myslím zbytečná zdržovačka startu...

jinak myslím, že by neměl být problém si nastavit i nulovou výšku na budíku...i když ono to je na okruhu stejně jedno...při přistání stejně na výškoměr koukat čas nemám, moment podrovnání stejně musíme umět správně odhadnout :)
Chci lítat víc, výš a líp!

Uživatelský avatar
d.aemon
Příspěvky: 253
Registrován: úte dub 19, 2005 6:29 am
Bydliště: Lomnice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od d.aemon » stř kvě 24, 2006 8:37 am

Podle mého je nastavení výškoměru na nulu hloupost, mluvíme-li o přeletu. Potom po cestě zbytečně laboruješ, jaký je výškový rozdíl mezi letištěm, kam letíš, a tvým a je to zdržování. Nehledě na to, že by ses mohl zabít právě na jiném letišti, které bude třeba o pár set metrů výš :-)

A pro Martina - samozřejmě, že na okruhu je výškoměr prakticky zbytečný, ale až pro vylítaného pilota, který umí výšku odhadnout. Než se to naučí, potřebuje výškoměr pro srovnání. Ovšem moment podrovnání podle bys výškoměru beztak nedal, na to je příliš hrubý ;-)

Jinak QNH musí AFIS znát a oznámit ho i před zahájením provozu. Seřizovat výškoměr, aby nastavená výška letiště odpovídala QNH je opět pro lety po okruhu zbytečné, při přeletu také, pokud neplánujeme prostoupání převodní hladiny. Pokud to plánujeme, byly by naopak udávané letové hladiny posunuté, takže je seřízení nezbytné.

A Vraťo - sám jsem se s odečítáním výšky trochu pral, ale nechávám výškoměr na 270, abych se to naučil. Už mi to jde líp a chce to i na okruhu občas pomrkávat a snažit se rychle výšku odečíst, jinak to asi nepůjde. Žádná pomůcka mě nenapadá. Bude to úplně to samé, jako s létáním samotným, pomůcky nepomůcky, musíme to dostat do krve a pak to půjde skoro samo ;-)
Obrázek
L-13, L-23, VT-116 (1 pole)... do brusů daleko, ale pracuju na tom =o)

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » stř kvě 24, 2006 10:09 am

Hoši, není to úplně easy naučit se pracovat s těma 270 metrama QNH, ale budete to tak dělat a hotovo :pohoda:
Nastavit 250 metrů je blbost. Ani výpočet se Ti moc nezjednoduší, někde se Ti to zesložití třeba 570m-250m a je lepší se naučit odečítat 270 než 250, protože za chvíli budete lítat výš než 5000ft a tam přeladíte na QNE a až poletíte zpět, tak vám radar nebo info řekne QNH a zase tam máte 270m, no a vy jste se na okruhu učili 250, blbý.
Lítání na QFE je supr, pokud startujete v medlánkách, lítáte chvíli kolem baráku a sedáte. Jenže už když jdete do pole někde u Blanska tak co tam máte za výšku?
Já sám lítám na QNH a jsem rád, že to tak mám naučený od začátku (samozřejmě vzadu uvidíte něco jinýho kvůli výcviku, ale dívám se běžně na výškoměr vepředu). Piloti co lítaj 20 (nebo taky 50) let na QFE se těžko přeučujou, protože jsou na přeletu zvyklí připočítávat 270 a pak odečíst výšku terénu (děkuji nechci).
Pro vás to, ale je jednoznačná cesta QNH, mj. je to předpis!
Navíc kolem baráku za chvíli výškoměr potřebovat nebudete.
Kamkoliv poletíte jinam, letiště, všechny výšky v mapě... je to tak jasný, že to ani nebudu nějak rozepisovat.
(Referát na výhody QNH napíše ten, koho chytím s jinou výškou :razz: )
btw., mladí koukejte se dolů jakou máte výšku, za pár letů je v osnově cvičení, že vám zalepíme výškoměr (a rychloměr taky) :muhehe:

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

MartinM
Příspěvky: 177
Registrován: pon srp 01, 2005 6:37 pm
Bydliště: Rousínov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MartinM » stř kvě 24, 2006 1:11 pm

no ty wole...tak to bude asi hodne mrtvych...vyska jeste jde, mam oci, nejsem slepej, ale asi jsem hluchej, protoze rozdil v rychlosti v radech jednotkach kilometru zatim rozeznat neumim, i kdyz se snazim jak prase a to mam navic hudebni sluch.. :eek:
Chci lítat víc, výš a líp!

Uživatelský avatar
d.aemon
Příspěvky: 253
Registrován: úte dub 19, 2005 6:29 am
Bydliště: Lomnice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od d.aemon » stř kvě 24, 2006 1:39 pm

Buď v klidu. Poznáš to hned při prvním letu. A navíc se bez přístrojů lítá líp... tak nějak volněji. V podstatě jediný, co je za letu potřeba kontrolovat, je vario.
Obrázek
L-13, L-23, VT-116 (1 pole)... do brusů daleko, ale pracuju na tom =o)

MartinM
Příspěvky: 177
Registrován: pon srp 01, 2005 6:37 pm
Bydliště: Rousínov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MartinM » stř kvě 24, 2006 2:02 pm

to bude ale jak na sfinu taky zadelany, co :))
Chci lítat víc, výš a líp!

Uživatelský avatar
d.aemon
Příspěvky: 253
Registrován: úte dub 19, 2005 6:29 am
Bydliště: Lomnice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od d.aemon » stř kvě 24, 2006 2:14 pm

:pozor: Kdepak :twisted:
Obrázek
L-13, L-23, VT-116 (1 pole)... do brusů daleko, ale pracuju na tom =o)

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » čtv kvě 25, 2006 12:54 pm

d.aemon píše:... pokud neplánujeme prostoupání převodní hladiny. Pokud to plánujeme, byly by naopak udávané letové hladiny posunuté, takže je seřízení nezbytné.
Pozor Tome! Prostoupává se převodní výška. Převodní hladinu proklesáváš. A letové hladiny by nebyly posunuté, protože pokud letíš v hladinách, tak máš na výškoměru nastaven standard čili 1013hPa. Posunutá by tedy byla jen ta převodní výška.
jalda píše:Nastavit 250 metrů je blbost. Ani výpočet se Ti moc nezjednoduší, někde se Ti to zesložití třeba 570m-250m a je lepší se naučit odečítat 270 než 250, protože za chvíli budete lítat výš než 5000ft a tam přeladíte na QNE a až poletíte zpět, tak vám radar nebo info řekne QNH a zase tam máte 270m, no a vy jste se na okruhu učili 250, blbý.
Jalda
OK, ukecal jsi mě, budu nastavovat opět 270 čili QNH. :pray:
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
d.aemon
Příspěvky: 253
Registrován: úte dub 19, 2005 6:29 am
Bydliště: Lomnice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od d.aemon » čtv kvě 25, 2006 1:33 pm

Dandys píše:...Pozor Tome! Prostoupává se převodní výška. Převodní hladinu proklesáváš.
No jooooooo, člověk se v rychlosti uplete a hned ho maj... :-D
Dandys píše:A letové hladiny by nebyly posunuté, protože pokud letíš v hladinách, tak máš na výškoměru nastaven standard čili 1013hPa. Posunutá by tedy byla jen ta převodní výška.
Tak to tě musím zklamat, ale pokud máš špatně seřízený výškoměr, tedy pokud při nastavení QNH na letišti neukazuje správnou výšku nebo naopak, tak máš problém i ve vzduchu, protože budou hladiny opravdu posunuté. Nechť se k tomu vyňadří někdo povolaný... ;-)
Obrázek
L-13, L-23, VT-116 (1 pole)... do brusů daleko, ale pracuju na tom =o)

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » čtv kvě 25, 2006 8:25 pm

d.aemon píše:
Dandys píše:A letové hladiny by nebyly posunuté, protože pokud letíš v hladinách, tak máš na výškoměru nastaven standard čili 1013hPa. Posunutá by tedy byla jen ta převodní výška.
Tak to tě musím zklamat, ale pokud máš špatně seřízený výškoměr, tedy pokud při nastavení QNH na letišti neukazuje správnou výšku nebo naopak, tak máš problém i ve vzduchu, protože budou hladiny opravdu posunuté. Nechť se k tomu vyňadří někdo povolaný... ;-)
Aha, tak to jsme si nerozuměli. Já myslel, že máš na mysli posunuté hladiny při nastavení výškoměru na 250 místo 270 jak jsem uváděl, aby se mi to líp počítalo. Přenastavením na standard pak nemůže být nic posunuto. Ale jak Jalda napsal a já to uznal je to blbost a jediné co mě od teď zajímá je pouze QNH a standard. ;-)
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » pát kvě 26, 2006 9:04 am

d.aemon píše: ..pokud máš špatně seřízený výškoměr, tedy pokud při nastavení QNH na letišti neukazuje správnou výšku nebo naopak, tak máš problém i ve vzduchu, protože budou hladiny opravdu posunuté...
Ano, správný postup je ten, že si zjistím QNH (třeba od Aproach (česky Brno Radar :razz:)) a po nastavení ověřím, že je tam 270.
Rozštelovat to lze poměrně jednoduše, když se povolí aretace. QNH se dozvíte na briefingu (nástupu).
Avšak o letadla je v ak dobře postaráno, takže pokud někdo zjistí, že to nesedí, měl by si to radši 3 krát ověřit a nejlíp se ještě poradit s někým zkušenějším (platí pro piloty,žáci to řeknou instruktorovi).

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

Pučista
Příspěvky: 6
Registrován: úte srp 22, 2006 10:06 pm
Bydliště: LKKU

Příspěvek od Pučista » sob bře 17, 2007 5:45 pm

Nechci do toho nějak moc šťourat, ale když to tak pročítám ,tak je tu pár věcí ke kterým bych měl připomínky: :)

- nevím proč nastavujete 270m na výškoměru, když Medlánky mají publikovánu nadm.výšku 925ft / 282m :shock:
( ty 2 m tam samozřejmě nenastavím, ale já osobně bych nastavil 280 m)

-další možností je zde, jako na jednom z mála letišť v ČR, poslechnout
ATIS na frekvenci 118,025 a nastavit příslušný tlak QNH :frown:

-souhlasím s tím,že na navijáku je výškoměr zbytečný, ale z cvičných důvodů bych nastavoval vždy výškoměr na QNH

- pak výškoměr ukazuje výšku nad mořem , tzv. ALTITUDE a metrickou
stupnici bych měl přepočítat na FEETY

.....a aby toho nebylo málo, tak výšky se už nikam nevysílají v METRECH,
ale jak je známo tak ve FEETECH .
Pak fráze pro komunikaci s okoním světem např.pro Blaníka , který má na okruhu 300 m nad zemí ,tj.280 + 300 =580m nad mořem , zní:
... "Tuřany věž, Blaník OK-XXXX na okruhu v Medlánkách,
1900 feetů altitude " ( 580 m = 1930 ft .....zaokrouhleno 1900 ft)

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » sob bře 17, 2007 11:25 pm

Pučista píše: - nevím proč nastavujete 270m na výškoměru, když Medlánky mají publikovánu nadm.výšku 925ft / 282m :shock:
draha je docela z kopce. nahore ma 282m, dole 258m.
vztazny bod uprostred vychazi na onech 270m.
viz. planek letiste na nasem webu.

nastaveni tlaku samozrejme funguje, jen drobny pozor na to, ze oblastni QNH neni mistni, ze.
Pučista píše: .....a aby toho nebylo málo, tak výšky se už nikam nevysílají v METRECH,
ale jak je známo tak ve FEETECH .
Pak fráze pro komunikaci s okoním světem např.pro Blaníka , který má na okruhu 300 m nad zemí ,tj.280 + 300 =580m nad mořem , zní:
... "Tuřany věž, Blaník OK-XXXX na okruhu v Medlánkách,
1900 feetů altitude " ( 580 m = 1930 ft .....zaokrouhleno 1900 ft)
To je nejaka chybna uvaha. Pozor prostor třídy G je do 300m/1000ft nad zemi!!! A tedy vysky do 300m hlasim nad zemi! (A vždy zavčas pod hranici prostoru).
Pokud jdu nahoru, pak tedy "Brno Radar, OK xxxx pod 1000ft AGL, žádám o...".
Na Vez v tehle vysce... to by povolili jen kdyby na semaforu v komine svitila zelena.
FYI: Samozrejme kdyz je tam mrak, tak to muzete zkusit, vetsinou si davaji na cas, ale uz mi to i povolili (po kratkem rozhovoru). Mel jsem ale o dost vic nez 300m. Pod 600m to nezkousejte, nez tam doletite, pak se treba nechytite a uz se nestacite odhlasit.

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » sob bře 17, 2007 11:51 pm

jalda píše:... To je nejaka chybna uvaha. Pozor prostor třídy G je do 300m/1000ft nad zemi!!! A tedy vysky do 300m hlasim nad zemi! (A vždy zavčas pod hranici prostoru)...
Tak teď v tom mám naprostý hokej Jaldo. Přece když létám na QNH, tak vždy a všude hlásím to co mám na výškoměru. Pokud bych měl hlásit výšku AGL, tak už neletím na QNH, ale na QFE a pokud bych dodržoval oněch 300m nad terénem, tak bych vlastně pořád hlásil stejnou výšku i když bych stoupal "do kopce" např. na Vysočinu?
Myslím si, že je rozdíl v tom dodržovat let v určitém letovém prostoru, tam si musím samozřejmě hlídat výšku nad terénem, pokud je prostor vymezen výškou AGL, ale pokud hlásím výšku do rádia, tak je podle mě vždy nadmořská.
Frázi "...pod 1000 ft AGL..." slyším prvně a nikdo mě takový postup neučil. Když jsem s Daňkem letěl v CTR pod 1000 ft, tak jsem Tuřaňákovi vždy hlásil přesnou výšku, kterou mi ukazoval výškoměr seřízený na QNH.
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Odpovědět