Předletová navigační příprava

Moderátoři: Roman, Dandys

Odpovědět
Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Předletová navigační příprava

Příspěvek od Dandys » úte kvě 23, 2006 11:54 pm

Po té, co jsem si vyslechl Jaldův výklad před navigačním letem Romana bych rád shrnul pár užitečných rad, které jsem postřehl.
  • Je dobré si udělat kolem letiště po 1cm asi 6 kružnic.
    Při návratu přehledně vidím jak jsem ještě daleko.
  • Kurz se značí vždy třemi čísly, aby se vyloučila záměna.
  • Mít vypsány frekvence a telefonní čísla letišť, kam letím.
  • Udělat si zalaminované výřezy ICAO i leteckého průvodce.
    A4 nebo A3 podle toho jak daleko létám.
  • Dají se také použít průhledné igelitové obaly, které se používají do šanonů. Těchto mít více s předkreslenými tratěmi a mapu/výřez vsunout vždy do příslušného z nich.
  • Mít s sebou tabulku dokluzů.
Byl bych velmi rád, kdyby to tu Jalda doplnil, protože má k mapám vztah a ví věci, které se v knížkách nedočteme. Díky ;-)
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » stř kvě 24, 2006 5:06 pm

Tedy k mapám:
předpis říká, že je třeba mít na palubě ICAO mapu. kdo chodí na přelety ji mívá někde v letadle zejména kvůli prostorům, frekvencím apod, ale naviguje většinou podle leteckého průvodce (letecká mapa) a/nebo podle GPS. Letecký průvodce je příjemnější, lépe vykreslený kopce a všechno, ale nemá zakreslené prostory. Nechtěl jsem mít víc map, tak jsem je tam zkoušel dokreslit, ale je to děsná práce, nakonec jsem si řekl, že to radši budu lítat podle ICAO, no a nakonec, jako většina, mám dvě mapy :razz: vlastně jich mám ještě víc...
Takže... musíte mít ICAO, pokud právě začínáte termiku, tak podle mě vám stačí výřez A3 z ICAO mapy (Brno skoro dole, v 1/3 vpravo) se kterým tak 2 roky nejmíň vydržíte, nejspíš se změní ICAO dřív než budete potřebovat větší kus (mění se teď dost často a hodně) :-)
(jinak celá ICAO stojí kolem 500,- laminovaná 600,-)
Na lítání doporučuju leteckýho průvodce, na začátek by mohl vystačit výřez A4 (zase na ležato, aby tam bylo Brno,Jihlava,M.Třebová), s menším formátem se líp operuje v kabině.
Do mapy doporučuju udělat kružnice po 1cm (po 5km) od letišť, kvůli dokluzům. Medlánky, M.Třebová a Jihlava tak 6 kružnic, u ostatních i UL (Bořitov,Kotvrdovice,Letovice,..) a práškařských ploch tak dvě, pak zalaminovat. Na lamino si fixou můžete dělat přípravu přeletu a pak to lihem smáznete (s dnešními cenami lamina nemá smysle kreslit tam tužkou,je to špatně vidět).
Obě mapy rozhodně 1:500.000, menší nemaj pro přelety smysl (nevěřil jsem, když mi to říkali, ale nemaj).
Kromě toho rozhodně doporuju na místní lítání výřez brna ICAO A4 1:200.000 (nebo je to 250?), kde líp vidíte hranice prostorů, zejména TMA (kdo to nebude mít, toho budu víc zkoušet z hranic prostorů).
Tedy shrnuto předchozí:
# ICAO 1:500k, výřez A3 zalaminovaný s kružnicemi (ICAO být musí)
# Let.průvodce 1:500k, výřez A4 s kružnicemi zalaminovaný (nemusí, ale je lepší)
# Na těch fóliích jsem měl přípravy na Jihlavu a M.Třebovou (tam i zpět)) a 100km Křižanov-Letovice, dnes bych si to dal na jeden výřez bez lamina (při dnešních cenách a stejně tam poletíte víckrát), možná i s laminem.
# ICAO 1:200k, výřez A4 okolí Brna, kvůli prostorům (zakreslit si tam náš vymezenej).
(s výřezy si nechte poradit)

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » stř čer 28, 2006 9:07 am

Díky moc Jaldo, za tak vyčerpávající odpověď. Výřezy už mám. Jen mi není jasná ta Tvoje příprava Křižanov - Letovice, jak píšeš. Má to být myšleno LKCM - Křižanov - Letovice - LKCM, čili takový trojúhelník?
Pak jsi nám ještě říkal, že je dobré si vypsat frekvence letišť, kterým se budu během přeletu hlásit. Je potřeba si vypsat ještě něco dašího?
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » pon črc 03, 2006 2:23 pm

Dandys píše:... Jen mi není jasná ta Tvoje příprava Křižanov - Letovice, jak píšeš. Má to být myšleno LKCM - Křižanov - Letovice - LKCM, čili takový trojúhelník?
jasně, to je nejtypičtější 100km co se tady lítá.
páč letět někam a zpět to je poslabší a křižanov-jedovnice, to je lítání skoro na místním.. :razz:
Dandys píše: Pak jsi nám ještě říkal, že je dobré si vypsat frekvence letišť, kterým se budu během přeletu hlásit. Je potřeba si vypsat ještě něco dašího?
třeba si ještě na něco vzpomenu.. možná telefony, mrkni se na ICAO zezadu jestli tam není něco užitečnýho..

Jalda
Prediction is very difficult, especially about the future

Uživatelský avatar
Ados
Příspěvky: 490
Registrován: úte led 20, 2009 12:39 am
Bydliště: Brno

Re: Předletová navigační příprava

Příspěvek od Ados » pát bře 27, 2009 4:25 pm

Dotaz: Kde se dají sehnat prosím ty výřezy? :!:

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Re: Předletová navigační příprava

Příspěvek od Dandys » pát bře 27, 2009 4:55 pm

Ados píše:Dotaz: Kde se dají sehnat prosím ty výřezy? :!:
Výřezy si musíš vyrobit, tzn. okopírovat ICAO nebo Leteckého průvodce (prodávají ho v prodejně map GEOKART Vachova 8 Brno), namalovat kružnice a nechat zalaminovat.
Ještě k tomu leteckému průvodci. Je to daleko hezčí mapa než ICAO, ale nejsou v ní vyznačeny prostory. Pod pojmem hezčí myslím to, že je na pohled plastičtější, čímž líp znázorňuje členitost terénu a má přesně vyznačen tvar měst a vesnic namísto žlutých fleků co jsou na ICAO. Jestli budeš zítra na imatrikulaci, tak ty výřezy můžu přinést na ukázku.
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
Ados
Příspěvky: 490
Registrován: úte led 20, 2009 12:39 am
Bydliště: Brno

Re: Předletová navigační příprava

Příspěvek od Ados » sob bře 28, 2009 9:55 pm

Jo byl sem tam :) Nakonec si asi objednám tady hromadně tu ICAO mapu celou. Objednávku leteckýho průvodce už jsem prošvihl, má to cenu si to ještě dokupovat?

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 389
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Re: Předletová navigační příprava

Příspěvek od Dandys » sob bře 28, 2009 10:24 pm

Podle mě má. Až budeš mít v ruce ICAO a nastuduješ si, jak vypadá, tak si zajdi do prodejny co jsem psal výše a nech si tam Let. průvodce ukázat. Pak se rozhodni, jestli ho ještě k ICAO chceš. Za sebe můžu říct, že jsem zatím vše odlétal podle něj a do ICAO jsem se vždy jen mrknul kvůli prostorům.
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Odpovědět