Super Blaník L23 - Deep Stall

Moderátoři: Roman, Dandys

Jan Gottvald
Příspěvky: 198
Registrován: čtv bře 12, 2009 1:59 pm
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Super Blaník L23 - Deep Stall

Příspěvekod Jan Gottvald » pon čer 21, 2010 7:16 pm

Pokud to Danovi projde, tak si stáhněte už příručku L23 a začněte v ní listovat. I když to vypadá jako stejné letadlo, je hodně náchylné na některé letecké prvky. Např. na deep stall atd ...

falkon
Příspěvky: 248
Registrován: úte dub 01, 2008 10:16 pm

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod falkon » pon čer 21, 2010 8:14 pm

Jan Gottvald píše:Např. na deep stall atd ...

Co je "deep stall"? :helpless:
Epitaf pro piloty malých sportovních letadel

Budiž Ti země
ultralehká...

(Karel Plíhal)

Jan Gottvald
Příspěvky: 198
Registrován: čtv bře 12, 2009 1:59 pm
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod Jan Gottvald » pon čer 21, 2010 9:13 pm

čóveče, takový pilot, styď sa!

Nevím přesný název , ale překladu je to hluboký pád. Jsi natažený hluboko za Cl max a turboletní vír co ti vzniká za křídlem ti ovliňuje negativně výškovku - hlavně T-VOP (výškovka je v úplavu a nereaguje jak má) ....

Ale určitě jsi se ptal, aby jsi mě nasral co?
Naposledy upravil(a) Jan Gottvald dne pon čer 21, 2010 9:38 pm, celkem upraveno 1 x.

falkon
Příspěvky: 248
Registrován: úte dub 01, 2008 10:16 pm

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod falkon » pon čer 21, 2010 9:30 pm

Jan Gottvald píše:Ale určitě jsi se ptal, aby jsi mě nasral co?

;)

Ja verim, ze toto vysvetlenie si radi precitaju aj dalsi novacikovia, ktory anglicky vyraz "deep stall" v ceskej prirucke L-23 urcite nenajdu... ;)

A pre zaujemcov este ilustracny obrazok...
Epitaf pro piloty malých sportovních letadel



Budiž Ti země

ultralehká...



(Karel Plíhal)

Jarek
Příspěvky: 2
Registrován: pát úno 19, 2010 8:03 am

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod Jarek » čtv čer 24, 2010 10:54 am

Jan Gottvald píše:čóveče, takový pilot, styď sa!

Nevím přesný název , ale překladu je to hluboký pád. Jsi natažený hluboko za Cl max a turboletní vír co ti vzniká za křídlem ti ovliňuje negativně výškovku - hlavně T-VOP (výškovka je v úplavu a nereaguje jak má) ....

Ale určitě jsi se ptal, aby jsi mě nasral co?


Dotaz: Je mozne chytit deep stall pri startu navijakem?
A jaky je vlastne rozdil mezi pojmy "stall" a "sink rate"??

Uživatelský avatar
jozefhartinger
Příspěvky: 151
Registrován: sob úno 13, 2010 8:20 pm

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod jozefhartinger » čtv čer 24, 2010 12:27 pm

Jarek píše:
Jan Gottvald píše:čóveče, takový pilot, styď sa!

Nevím přesný název , ale překladu je to hluboký pád. Jsi natažený hluboko za Cl max a turboletní vír co ti vzniká za křídlem ti ovliňuje negativně výškovku - hlavně T-VOP (výškovka je v úplavu a nereaguje jak má) ....

Ale určitě jsi se ptal, aby jsi mě nasral co?


Dotaz: Je mozne chytit deep stall pri startu navijakem?
A jaky je vlastne rozdil mezi pojmy "stall" a "sink rate"??

sink rate - o kolko lietadlo klesne za urcity cas pri ustalenom priamociarom lete (0.82 m/s u Blanika)
stall - pokles vztlaku kridla v dosledku prekrocenia kritickeho uhla nabehu

Jan Gottvald
Příspěvky: 198
Registrován: čtv bře 12, 2009 1:59 pm
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod Jan Gottvald » čtv čer 24, 2010 8:13 pm

sink rate = rate of descent , jinak zodpovězno Pepou, tak jako stall.

deep stall - dá se docílit několika faktory. Rychlé přitažení (spíše dříve dojde k překročení pevnosti letounu a rozsypání), exotické případy, stoupání bez zareagování na klesání rychlosti a dále v určité fázi tě tahá naviják dolů než obráceně (někdo to počítal ale teďka ti neřeknu pod jakým úhlem už naviják tahá dolů). Takže když se sejde blbec navijákař a blbec pilot, tak místo aby tě odstavil pod 70° úhlem, tak tě tahá dál a pilot blbec pořád přitahuje (dejme tomu, že se nevypnou zámky u fousů, nebo že se seknou), tak tím se mění úhel náběhu-> až dojde k překročení Cl crit.-> místo laminárního prodění kolem profilu křídla vzniká turbolentní -> viz. učebnice pilota a přednášky od doc. Daňka

falkon
Příspěvky: 248
Registrován: úte dub 01, 2008 10:16 pm

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod falkon » čtv čer 24, 2010 8:49 pm

Pekna teoreticka diskusia, to sa mi zacina pacit... :)

Honzo, skus este odvodit uhol, pri ktorom u L-23 dojde k spominanemu deep-stall (z geometrickeho usporiadania kridla a vyskovky), a pri akom uhle nastava obycajny pad (odtrhnutie prudnic na kridle). A pripadne pre porovnanie, v akom rozmedzi uhlu nabehu sa bezne lieta (rovny let @ 70, rovny let @ 120 km/h, 45st. ostra zatacka @ 90 km/h, start na navijaku).

Potom bude mat tato debata tu spravnu poucnu a "vedecku" hodnotu! :)
Epitaf pro piloty malých sportovních letadel



Budiž Ti země

ultralehká...



(Karel Plíhal)

MacMichal
Příspěvky: 100
Registrován: čtv dub 08, 2010 10:31 pm

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod MacMichal » čtv čer 24, 2010 9:02 pm

Chlapi, tak deep stall mne přestal zajímat v okamžiku oznámení, že Blaníci jsou uschopnění !
Všimli jste si toho v rámci své zapálené diskuse ? :D
I když jako poučený laik mohu říci, že to působilo opravdu tak vědecky že ani nevím jestli jste to mysleli vážně :D

ALE HURÁ ! :slint:

Michal

Uživatelský avatar
Ados
Příspěvky: 483
Registrován: úte led 20, 2009 12:39 am
Bydliště: Brno

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod Ados » čtv čer 24, 2010 10:22 pm

Tihle dva sou už ztracenej případ. Ti budou radši teoretizovat než-li lítat :P :twisted:
Never was so much owed by so many to so few. - Winston Churchill
Obrázek

Jan Gottvald
Příspěvky: 198
Registrován: čtv bře 12, 2009 1:59 pm
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod Jan Gottvald » pát čer 25, 2010 6:35 am

čoveče Adame, mě tohle ale zajímá! Je pěkné, že můžeš lítat, ale neznát letové vlastnosti letounu a jeho omezení je někdy trestné, někdy i smrtelné.
Sežeň mě Romane letovou příručku a nějakou geometrii. Pokusím se to s tebou odvodit. (L23 nelétám)

falkon
Příspěvky: 248
Registrován: úte dub 01, 2008 10:16 pm

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod falkon » pát čer 25, 2010 8:56 am

Ja ti to mam zhnat?!? :) Achjo, to je matros totok...

Tak trochu napoviem - minimalny uhol nabehu (aby uplav zasiahol koniec vyskovky) je pribizne 11 st., aby ju pohltil uplne je nutny uhol nabehu priblizne 14 st.

Zistit rozsah uhlu nabehu za "normalnych" podmienok je na tebe... ;)

A mimochodom... teraz ked tak nad tym rozmyslam, tak tvoje uvodne vysvetlenie:
Jan Gottvald píše: Jsi natažený hluboko za Cl max a turboletní vír co ti vzniká za křídlem ti ovliňuje negativně výškovku - hlavně T-VOP (výškovka je v úplavu a nereaguje jak má) ....
je podla mna nespravne resp. nezmyselne. Keby si bol hlboko za Cl max, tak ta nejaky deep-stall uz nemusi zaujimat, pretoze uz davno si v normalnom pade, nedajboze vo vyvrtke. :)

Zmysel zaoberat sa nejakym deep-stall-om nastava vo chvili, kedy konstrukcia kridla umoznuje let na "dostatocne vysokom uhle nabehu", ale geometricke rozlozenie kridla a vyskovky umoznuje, aby sa vyskovka dostala do uplavu skor, nez sa prekroci kriticky uhol nabehu na kridle (inak povedane, skor nez lietadlo prejde do normalneho padu). Lietadlo sa tak dostane do situacie, ze kridla "by este chceli letiet", ale vyskovka je v uplave a nereaguje spravne... Typicky problem to je pre dopravne lietadla, ktore casto pristavaju na vysokych uhloch nabehu.

Ale ako to je s nasim Velicenstvom Blanikom Bachronom?! Tak na tuto otazku nam da odpoved Honzovo badanie! ;)


P.S.: Geometriu L-23 najde napr. google pri hladani v obrazkoch... napr. tu alebo tu

EDIT: Tak zda sa, ze som zabudol pripocitat uhol osy kridla od zakladnej roviny trupu, ktory je cca 6st. Tym sa dostavame na potrebny uhol nabehu pre deep-stall 17 - 20 st.
Naposledy upravil(a) falkon dne pát čer 25, 2010 9:59 pm, celkem upraveno 2 x.
Epitaf pro piloty malých sportovních letadel



Budiž Ti země

ultralehká...



(Karel Plíhal)

Uživatelský avatar
Martin Jaroš
Příspěvky: 48
Registrován: stř bře 25, 2009 10:23 pm

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod Martin Jaroš » sob čer 26, 2010 10:02 pm

Celej vtip deep stallu by měl být že letadlo ještě letí ale už se nedá řídit, ne?

aviator
Příspěvky: 17
Registrován: pon črc 09, 2007 5:11 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod aviator » ned čer 27, 2010 8:59 am

aviator píše:
Jan Gottvald píše:akorát jak hledám tak hledám, nemohu najít příručku ...


Někde doma mám opsanou příručku L23 v pdfku. Pokud by byl zájem, podíval bych se po ní.


http://www.uloz.to/5200764/letova-prirucka-l23-super-blanik.pdf

Jan Gottvald
Příspěvky: 198
Registrován: čtv bře 12, 2009 1:59 pm
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: AKTUÁLNÍ SITUACE KOLEM BLANIKU

Příspěvekod Jan Gottvald » ned čer 27, 2010 1:42 pm

falkon píše:
A mimochodom... teraz ked tak nad tym rozmyslam, tak tvoje uvodne vysvetlenie:
Jan Gottvald píše: Jsi natažený hluboko za Cl max a turboletní vír co ti vzniká za křídlem ti ovliňuje negativně výškovku - hlavně T-VOP (výškovka je v úplavu a nereaguje jak má) ....
je podla mna nespravne resp. nezmyselne. Keby si bol hlboko za Cl max, tak ta nejaky deep-stall uz nemusi zaujimat, pretoze uz davno si v normalnom pade, nedajboze vo vyvrtke. :)


Chtěl jsem se v tom případě zeptat, co je v překladu stall? Za určitých podmínek (obě dvě křídla jsou stejně aerodyn. čistá, CG je přibližně na úrovni AC-aby nevznikal moment, který by tě vrátil zpět) jsi v pádu napaprčený na těch tvých přibližných 20˚. V ostatních případech, kdy se výškovka dostane do úplavu křídla, ale křídla pořád vyvozují vztlak, se o deep-stall nejedná!

Typicky problem to je pre dopravne lietadla, ktore casto pristavaju na vysokych uhloch nabehu.


Ano je to problém. Zde již mají zavedené automatické systémy varování a pak automatické potlačení ...


Zpět na “Aerodynamika a Mechanika letu”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host