Naše Marie

Moderátoři: Roman, Dandys

Odpovědět
Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 388
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Naše Marie

Příspěvek od Dandys » sob zář 17, 2005 1:51 pm

Medlánecká vlečná Z-226 je éro, které mate jak vzhledem, tak i názvem. Dříve byla celá rudá a proto se jí také říkalo "Rudý Teror". Díky ní točíme z dráhy 15 pravé okruhy, protože byly stížnosti na hluk.
Nyní má již na výfuku namontován tlumič a její marking je bílý s červenými pruhy, takže se změnila k nepoznání.
Ale zpět k tomu matení. Když jsem v aeroklubu začínal, dočetl jsem se ve fotogalerii jeho stránek, že se jedná o Z-226. Takže jsem jí začal říkat "dvěstědvacetšestka". Jenže jsem potom zaslechl, že o ní kdosi mluví jako o "dvěstěpětce". Hodně mě to zviklalo, až jsem si řekl, že si to prostě z těch aeroklubáckých stránek špatně pamatuji a je to tedy Z-205. Doma jsem se tedy podíval znovu na stránky a tam jasně stojí Z-226. Tak proč jí někdo říká "dvěstěpětka"?

Našel jsem článek, který to vysvětluje:
Z-226
Vznikl z pozadavku na konstrukci specialniho vlecneho letadla. V Otrokovicich odlehcili drak Z-126 o celkovou elektro instalaci, predni palubni desku, predni rizeni. Klapky byly zmeneny na mechanicke. Temito upravami byla snizena hmotnost o 50 kg. Zastavela se nova pohona jednotka Walter Minor 6-III. Hmotnost zvysila o proti typu Z-126 o 15 kg.
Ale byl tak zvetsen vykon o 42 kW 55k. Tento novy typ byl zaletan v dubnu 1954 pod nazvem Z-226 B " Bohatyr". Se specialni vrtuli dosahoval stoupavost u zeme 7,3 m/s. Pri letovych zkouskach, Z-226 v obratnosti velice prekonava sveho predchudce a
z tohoto duvodu vznikla dvoumistna verze urcena pro vycvik a skoleni nazvana Z-226 T Trener 6, vojenske oznaceni C 205. Vyroba pokracovala do roku 1959 kdy nahradil vyrobu typ Z-326 Trener Master.
Pro nedostatek motoru byla ke konci vyroby nova verze vybavena motorem M 137 o vykonu 138 kW 180 k pod oznacenim Z 226 M. Tato verze ma i jine motorove loze, proto je tak dobre odlisna od Z-226 B.
Obrázek
Obrázek
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 388
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » sob zář 17, 2005 2:42 pm

Z-26
Obrázek

Z-126
Obrázek

Z-226 B
Obrázek


Z-226 M
Obrázek


Z-326 MF
Obrázek
Naposledy upravil(a) Dandys dne stř zář 21, 2005 7:18 am, celkem upraveno 3 x.
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
bumper
Příspěvky: 459
Registrován: úte dub 26, 2005 3:43 pm
Bydliště: Brno-Komín
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše Marie

Příspěvek od bumper » sob zář 17, 2005 2:42 pm

mela napis "Rudy Baron" + "Maryje" a nejen u me se proslavila hlavne timhle :rehot: Nechcete to tam nekdo zase domalovat? :muhehe:

Obrázek
Naposledy upravil(a) bumper dne pát kvě 26, 2006 3:58 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 388
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » sob zář 17, 2005 2:58 pm

Snahy tady rozhodně jsou a nejvíce je vyvíjí Pepa Žatečka. Martin Zlomek má dokonce i nějakou malířku, která by to svedla, jenže je tam nějaký problém, takže je to zatím na mrtvém bodě.
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Uživatelský avatar
bumper
Příspěvky: 459
Registrován: úte dub 26, 2005 3:43 pm
Bydliště: Brno-Komín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bumper » sob zář 17, 2005 4:06 pm

Dandys píše:Snahy tady rozhodně jsou a nejvíce je vyvíjí Pepa Žatečka. Martin Zlomek má dokonce i nějakou malířku, která by to svedla, jenže je tam nějaký problém, takže je to zatím na mrtvém bodě.
ona vam zadna zenska nechce stat modelem,co? :lol:

Thomson
Příspěvky: 88
Registrován: ned čer 12, 2005 9:52 pm
Bydliště: LKKA

Příspěvek od Thomson » ned zář 18, 2005 6:47 pm

Zdarec,
proč se Z-22šestce říká 205? To je celkem jednoduché. Z-226 vznikla přestavbou Z-126, která vznikla ze Zlinu Z-26. V době vzniku Z-26 používali vojáci pro svoje letadla jiná typová označení, např.: Ar96 bylo C-2, Z-381 byla C-106 a Z-26 byla C-5, Z-126 pak C-105. Z-226 už vojáci nepoužívali, ale aeroklubáci jí říkají "dvěstapětka" (C-205), protože "dvěstědvacetšestka" je moc dlouhý a název Trenér se nějak nevžil. Navíc s názvem "dvěstapětka" se domluvíš v každém aeroklubu. Mimochodem, ten první obrázek v druhém příspěvku je právě Z-26 (C-5), ten druhý je Z-126. Název 305 (příp. 505) pro Z-326 (Z-526) se nepoužívá. Jo, Z-726 se říká "sedmikula".

Letu zdar a plachtařům zvláště!
Tomáš Talanda, AK Křižanov

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 388
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » pon zář 19, 2005 7:58 am

Thomson píše:Mimochodem, ten první obrázek v druhém příspěvku je právě Z-26 (C-5), ten druhý je Z-126.
Vážně je to Z-26? Já to stahoval z všelijakých stránek, které jsem našel v googlu a vždy jsem si ten obrázek uložil podle názvu, který k němu byl, abych se nespletl. U toho prvního byl název Z-126 trener II nikoliv Z-26, ale jak to srovnávám s druhým obrázkem, což má být také Z-126 tak jsem třeba objevil rozdíly ve směrovce - první zaoblená, druhý useknutá. Takže jsi si jistý, že je to Z-26? Ta už byla také dvou místná?
Thomson píše:Jo, Z-726 se říká "sedmikula".
Sedmikula tak to je dobrý, to jsem ještě neslyšel.

edit:
Našel jsem ty stránky znovu a mají tam i Z-26 a tam o té píší opravdu jako o Z-126 trener II.

Tak tedy pro srovnání:
Z-26
Obrázek


Z-126 trener II - tak je to tam popsáno, ale je to tedy Z-26.
Obrázek

A našel jsem i tu "Sedmikulu", ten výraz se mi líbí čím dál tím víc !!! :muhehe:

Z-726 "Sedmikula" :lol:
Obrázek
Naposledy upravil(a) Dandys dne stř zář 21, 2005 7:17 am, celkem upraveno 1 x.
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Thomson
Příspěvky: 88
Registrován: ned čer 12, 2005 9:52 pm
Bydliště: LKKA

Příspěvek od Thomson » úte zář 20, 2005 5:57 pm

Z-126 měla na rozdíl od Z-26 hranatou směrovku, kovovou konstrukci křídla (26 měla dřevěnou) a mechanicky ovládané brzdy kol. Víc se asi dočteš v publikaci Československá letadla (nevím, jestli 1. nebo 2.díl). Z-26 byly taky dvoumístné, také řízené zepředu, určené pro zálkadní výcvik. Ale nesedí mi tam rok výroby - podle imatrikulačky OK-JGF - 1954, ale tentýž rok výroby mají i Z-126 předělané na Z-226 B.
Mimochodem, jedna sedmikula lítá v Holešově.

Plachtění zdar!
Tomáš Talanda, AK Křižanov

Uživatelský avatar
Dandys
Site Admin
Příspěvky: 388
Registrován: úte dub 19, 2005 12:25 am
Bydliště: Brno - Líšeň (LKCM, LKTB)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dandys » stř zář 21, 2005 7:16 am

Té směrovky jsem si všiml také, hned jak jsi na to upozornil. No holt v tom na těch stránkách mají zmatek, takže ty popisky opravím. Díky !!! :D
Není umění být dobrým pilotem, ale být starým pilotem! Obrázek

Michael Chytil
Příspěvky: 57
Registrován: úte dub 19, 2005 10:07 am

Příspěvek od Michael Chytil » úte črc 15, 2008 10:11 am

Cau,
nahodne jsem narazil na vase forum a do vlakna Nase Marie mam upresneni:
ne vsechny Z-126 meli hranatou smerovku (je to dost casty omyl), puvodni Z-126 mely akorat kovova kridla a az pozdejsi vyrobene kusi dostali hranate, kovove smerovky. Na ty prvni kusy se to pozdeji dodelava. Ta OK-IGF je tady Z-126. Krasne je to videt na nasi OK-IFG, ktera byla vzdycky Z-126, ale nejdriv mela kulaty (dreveny) ocas, potom hranaty:
fotka s kulatym: http://www.orlita.net/zliny/foto_ifg/ipage00001.htm
fotka s hranatym: http://www.orlita.net/zliny/foto_ifg/ipage00011.htm
jinak fotka s kulatym ocasem a napisem Z-126 je tady http://www.hao.cz/g3/zlinstarthol.jpg

Ohledne "105" "205" tam nekdo pise, ze 305 a 505 se nepouziva - to neni pravda, nepouziva 505, ale 305 je uplne normalni - teda aspon tam, kde s tim vlekaji -jako treba u nas. Je to proto, ze u armady litali Z-26, Z-126, Z-226 a Z-326, ale Z-526 uz tam nelitali a tam nemeli vojenske oznaceni.

Michal Orlita, LKKU.
Fliegen wir will !! (Ncheni nic ccho by neemecky duustojnik needchokchazal).

Michael Chytil
Příspěvky: 57
Registrován: úte dub 19, 2005 10:07 am

Příspěvek od Michael Chytil » pát črc 18, 2008 11:17 am

Toto napsal Lojza ( nevim proc tuto odpoved tady nevidim ).

Kolega Orlita poslal zajímavé fotky, nicméně bych si dovolil následující poznámku.

Moje letecká kariéra začala v roce 1959 na C-5 a C-105 a pokračovací a sportovní výcvik a vlekařká éra byla na C-205. Zmíněné typy měly všechny charakteristické znaky tak, jak byly popsány výše. To co dokládá kolega z Olomouce bych viděl jako fotky z pozdějších let, kdy typy C-5 šly do revize a byly přestavovány na C-105 a mohly se objevovat zmíněné hybridy.

Možné je i další vysvětlení: kdo pamatuje ta léta tak ví, že olomoucké mužské a ženské akrobatické skupiny byly dosti privilegované, a to i technikou, a mohly mít k dispozici i jakési mezitypy. Olomoučáky nepomlouvám, jejich skupiny byly vynikající a bezkonkurenční i později na C-11! Mne osobně nejvíce udivil poslední snímek tříčlenné skupiny s letouny \"Z-126\" s kulatou směrovkou a létané ze zadního sedadla !!! Nezkoušel se již šestiválec? Více by jistě řekli místní pamětníci. Ze snímku jsem to nepoznal.

Toto mu odpovida kolega Orlita:

No co ja vim (z vypraveni, pochopitelne ;-)), tak Z-126 se litala normalne zepredu a na akrobacii evektuelne ze zadu. Udajne i existovala kvalifikace "zadni sedadlo na Z-126"
Prestavby Z-26 na Z-126 - nemuzu komentovat, nevim, kolik a jestli vůbec masin se něco prestavelo, co je ale dolozene jsou prestavby Z-126 s drevenym ocasem na ocas kovovy - viz ten priklad olomouckych masin. Jako experimenty nebo hybridy se sestivalcem to urcite nevidim, ten motorovy kryt je jednoznacne na 4-valcovy motor. Olomoucka skupina litala na Z-126 a potom, když prisly Z-226A, tak se Z-126 zacala litat zenska skupina. Jediny hybrid mezi Z-126 a Z-226 o kterem vim byly Z-126T z druhé poloviny 70. let, kdy se část Z-226T predelavala na WM4-III, protože byl nedostatek sestivalcu. Od normalnich Z-126 se lisili hlavne olejovou nadrzi v koreni kridla a mechanickym ovladanim klapek.
Fliegen wir will !! (Ncheni nic ccho by neemecky duustojnik needchokchazal).

allenmarton
Příspěvky: 1
Registrován: stř led 09, 2013 12:25 pm

Re: Naše Marie

Příspěvek od allenmarton » čtv led 17, 2013 5:24 am

Ahoj všichni.
krásné příspěvky, Moc se mi líbí toto fórum moc, díky za sdílení ...
pass4sure dumps practice questions pass4sure dumps practice questions
646-985 practice questions pass4sure 646-985 practice questions
642-062 practice questions pass4sure 642-062 practice questions
spanishprograms http://spanishprograms.com

Odpovědět