Hádanka

Tlachání na volné téma.

Moderátoři: Roman, Dandys

Vzlétne letadlo nebo ne

Ano, letadlo vzlétne
9
64%
Ne, letadlo zůstane na zemi
5
36%
 
Celkem hlasů: 14

Uživatelský avatar
Špony
Příspěvky: 324
Registrován: úte říj 17, 2006 10:07 pm
Bydliště: LKTB práh rwy 27

Hádanka

Příspěvek od Špony » pon bře 31, 2008 11:28 pm

Na www.idnes.cz vysel tento clanek:

Zadání:
Představte si ranvej, která má podobu masivního běžícího pásu. Na ní stojí letadlo, které chce, jak jinak, vzlétnout.

Letadlo míří dopředu, běžící pás pod ním ubíhá dozadu, proti směru plánovaného vzletu. Pás je schopen dosáhnout jakékoli rychlosti, kterou se letadlo vůči zemí pohybuje.

Podaří se letadlu vzlétnout? Nebo zůstane na zemi?

Pás má rozměry standardní letecké ranveje, která pro start daného letadla dostačuje, a to i ze středu dráhy, kde letadlo začíná. Maximální rychlost pásu je vyšší, než maximální rychlost, kterou je letadlo schopno dosáhnout na zemi či ve vzduchu vlastním pohonem. Panuje bezvětří, počítáme se třením. A pro chytráky připomínáme, že se nejedná o vrtulník, ale o proudové či vrtulové letadlo, nadnášené vztlakem křídel.

Tak co si myslíte? Nejlépe i s odůvodněním. Vzlétne nebo zůstane na Zemi?
Průsery se stávají z okamžitých nápadů.

least
Příspěvky: 21
Registrován: úte zář 18, 2007 4:13 pm

Příspěvek od least » úte dub 01, 2008 12:18 am

Rekl bych, ze vzlitne, protoze pouziva vrtuli (nebo proudovej motor, ci co) a ne kolecka...

Uživatelský avatar
Dave
Příspěvky: 118
Registrován: čtv kvě 05, 2005 10:51 am
Bydliště: Kouzelné Medlánky :)

Příspěvek od Dave » úte dub 01, 2008 7:42 am

Samozřejmě že vzlítne. To, že se kola budou točit rychlejc, nemá na poměry sil mezi tahem vrtule a odporem letadla žádný, popř. minimální vliv. Odpor bude větší o tření v ložiscích těch rotujících kol a jejich valivý odpor.

Uživatelský avatar
Spock [lone wolf]
Příspěvky: 41
Registrován: úte zář 19, 2006 6:41 am
Bydliště: Brno Medlánky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Spock [lone wolf] » úte dub 01, 2008 8:03 am

Mnno tam jde hlavně o to že kvůli pohybujícímu se pásu bude letadlo stále stát na místě v bezvětří, tudíž křídla nebudou obtékaná a nebude generován žádný vztlak. Konec šmytec.
Fotografie, příroda, fotografie, příroda... na lítání moc času není a nevím jestli bude.

Michael Chytil
Příspěvky: 57
Registrován: úte dub 19, 2005 10:07 am

Příspěvek od Michael Chytil » úte dub 01, 2008 10:10 am

;) To jak rychle se pod letadlem pohybuje zeme prece neni dulezite .... Ale jinak dobrej vtip.
Fliegen wir will !! (Ncheni nic ccho by neemecky duustojnik needchokchazal).

Michael Chytil
Příspěvky: 57
Registrován: úte dub 19, 2005 10:07 am

Příspěvek od Michael Chytil » úte dub 01, 2008 10:11 am

PS: kdo je vlastne "least".
Fliegen wir will !! (Ncheni nic ccho by neemecky duustojnik needchokchazal).

Uživatelský avatar
hawk
Příspěvky: 45
Registrován: ned úno 18, 2007 9:53 pm
Bydliště: Jihlava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hawk » úte dub 01, 2008 10:17 am

Souhlasim se Spockem a podle meho taky nevzletne.

Michael Chytil
Příspěvky: 57
Registrován: úte dub 19, 2005 10:07 am

Příspěvek od Michael Chytil » úte dub 01, 2008 10:19 am

PS2: a kdo je vlastne Spock?
Fliegen wir will !! (Ncheni nic ccho by neemecky duustojnik needchokchazal).

least
Příspěvky: 21
Registrován: úte zář 18, 2007 4:13 pm

Příspěvek od least » úte dub 01, 2008 10:34 am

Least je vlastnim jmenem Michal Kulhanek, hrdy clen nastavajici elementarky...

Uživatelský avatar
Dave
Příspěvky: 118
Registrován: čtv kvě 05, 2005 10:51 am
Bydliště: Kouzelné Medlánky :)

Příspěvek od Dave » úte dub 01, 2008 11:04 am

Spock [lone wolf] píše:Mnno tam jde hlavně o to že kvůli pohybujícímu se pásu bude letadlo stále stát na místě v bezvětří, tudíž křídla nebudou obtékaná a nebude generován žádný vztlak. Konec šmytec.
Ten pohybující se pás by měl vliv na rychlost letadla vůči atmosféře pouze tehdy, kdyby se letadlo uvádělo do pohybu stejným způsobem jako auto, tzn. pohonem kol. Pak by, v případě, že se pás bude vždy pohybovat stejnou rychlostí jako je obvodová rychlost kola, ale opačným směrem, nastala situace, jakou popisuješ - stálo by na místě a vztlak by nebyl.
Letadlo k vyvození pohybu využívá tahu vrtule a její interakce se vzduchovou hmotou. Na vrtuli vznikne tah bez ohledu na to, jestli podložka ubíhá nebo ne. Na letadlo působí dopředná síla (tření rotujících kol je řádově menší než tah) - podle pana Newtona se dostavuje zrychlení a letadlo odlétá... :)

Michael Chytil
Příspěvky: 57
Registrován: úte dub 19, 2005 10:07 am

Příspěvek od Michael Chytil » úte dub 01, 2008 11:12 am

ano, ale uvazujeme urcity konstantni maximalni tah vrtule. Ted jde o otazku, zda muze ci nemuze byt vyrovnan odporem lozisek kol, ktere jsou roztaceny pasem, ktery se pohybuje LIBOVOLNOU rychlosti vzad. Pokud ne, letadlo se zacne pohybovat vuci zemi (ne pasu) dopredu, tedy v bezvetri vzlitne. Pokud ano, tak i pres maximalni tah vrtule, bude letadlo vuci zemi (a i vzduchu) stat, tedy nevzlitne. Osobne bych se priklanel k verzi, ze vzlitne, ale bude ho to stat PODSTATNE vetsi energii nez na stojicim pasu. Takze rozhodne treni ....
Fliegen wir will !! (Ncheni nic ccho by neemecky duustojnik needchokchazal).

Uživatelský avatar
Dave
Příspěvky: 118
Registrován: čtv kvě 05, 2005 10:51 am
Bydliště: Kouzelné Medlánky :)

Příspěvek od Dave » úte dub 01, 2008 11:30 am

Ono to ani o tolik víc nebude. Jako dominantní zdroj tření v kolech můžeme s dostatečnou mírou přesnosti předpokládat valivý odpor, protože ten se vyskytuje jednak při valení kola po dráze, druhak při valení kuliček v ložiskách kol. Valivý odpor je dán vzorcem F = k.(Fn/R): k je koeficient valivého odporu, Fn je normálová síla na styku a R je rameno valení. Rychlost valení nemá na velikost odporu žádný vliv a tudíž odpor kol proti zrychlení letadla na pásu je stejný pro libovolné rychlosti.

Michael Chytil
Příspěvky: 57
Registrován: úte dub 19, 2005 10:07 am

Příspěvek od Michael Chytil » úte dub 01, 2008 12:37 pm

V tom pripade vzlitne at se pas pohybuje jakkoliv rychle ....
Fliegen wir will !! (Ncheni nic ccho by neemecky duustojnik needchokchazal).

Uživatelský avatar
Špony
Příspěvky: 324
Registrován: úte říj 17, 2006 10:07 pm
Bydliště: LKTB práh rwy 27

Příspěvek od Špony » úte dub 01, 2008 1:40 pm

:) Tak vidím, že se ze toho vyvinula zajímavá diskuze. Nejdříve jsem se přikláněl k názoru, že nevzlétne (představa auta na páse). Pak mi bylo vysvětleno, že nás vlastně zajímá soustava vrtule (fan) - vzduch a Země nám může být ukradená, kolečka se ale budou točit rychleji.

Jinak zdravím nového člena Elementárky 2008. Už máte po zkouškách? Kdy začnete lítat? Musíme ještě před vámi dolítat ten naviják ;-) .
Průsery se stávají z okamžitých nápadů.

Uživatelský avatar
jalda
Příspěvky: 99
Registrován: úte lis 08, 2005 12:08 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jalda » úte dub 01, 2008 2:20 pm

Tak :-)
Ty kolecka se mozna utavi :pohoda:, protoze vrtule to proste bude hnat dopredu (vrtule-vzduch).
Rekneme pro jednoduchost odlet pri dosazeni 100km/h (letadlo vuci zemi vedle pasu) pas necht jede cca 200km vuci letadlu, kolecka se tedy budou tocit hodne svizne dozadu, ale to je tak vsechno.
Odleti, ale ne z fleku, needs uplift.

Jalda.
Prediction is very difficult, especially about the future

Odpovědět