Po mém prvním navijákovém víkendu jsem se rozhodl napsat dopis na radu AK. To, co se stalo v sobotu s tím padáním lana na stojící letadla u navijáku nebo zachycení lana o stojícího Blaníka, tak na nikoho nesvádím. Podle mě je to vše kvůli tomu, že lidé nejsou dostatečně informovaní a proškolení, co se může stát a není přímá komunikace mezi startem a navijákem.
Toto chci poslat na radu:
Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Každý víte, že navijákový start přináší jistá rizika, která jsou mnohem větší než start aerovlekový. Důvodem je rychlejší sled jednotlivých fází vzletu, blízkost země, větší pravděpodobnost poruchy navijáku, prasknutí lana, hustota provozu na letišti a lidský faktor, respektive jeho nepoučenost. Trápilo mě to už jako navijákaře, ovšem teď, na druhé straně celého navijákového startu, na mě přichází i zodpovědnost za vše, a to i za to, co nemůžu přímo ovlivnit, ale musím se spoléhat na ostatní.
Piloti-žáci, kteří než nastoupí do výcviku, procházejí školením, jak probíhají jednotlivé funkce startéra, pomocníků u křídla, časoměřiče, jak se chovat na ploše, jaké jsou jejich možnosti, zodpovědnost. Lidé vykonávající službu AFIS musí každý rok procházet školením, znát směrnici s ŘLP Tuřany atd. A navijákař? Pod dohledem odtahá 100 navijákových startů, pak má přezkoušení a může tahat, co je ještě horší, učit někoho tahat.
Nemyslím si, že 100 startů je málo, ale každý navijákař by měl, podle mého, procházet školením, kde se rozeberou jednotlivé mimořádné případy, co se na navijáku mohou stát (a že se jich stalo…každý instruktor i navijákař jich může sepsat desítky) a navijákaři by tak byli alespoň teoreticky poučeni, jak se v dané situaci zachovat.
Další věc, která by se měla změnit, tak je již zmiňované učení navijákových učňů. Přijde mi špatné, aby člověk, co má 100 startů, mohl ihned někoho učit tahat. Ty zkušenosti na to nejsou a to vím z vlastního, když jsem nastoupil jako nový navijákař a měl přiděleného učně. Tento navijákař své zkušenosti už nerozvíjí, protože prostě netahá, ale sedí vedle. Učňů není každý rok tolik, aby je nemohli učit jen ti zkušení navijákaři, kterých na letišti máme také hodně.
Co navijákař, tak tahá jinak. Někdo hezky, někdo hrk hrk, někdo bezpečně, jiný nebezpečně. Vše je to o zkušenostech, citu a pokud někdo tahá 1x za rok, tak mu toto chybí. Spočítal jsem si, že navijáková sezona, když dobře, tak trvá 8 měsíců, tj. 64 navijákových provozů o víkendech. Dále mi vychází +-20 „schopných“ navijákařů (posuzuju podle svých zkušeností s nimi), kteří by mohli učit nové. K nim by se pak tito noví přidávali, ale bez možnosti učit, než nasbírají zkušenosti. Pokud to sečtu, vychází mi ročně 25 proškolených navijákařů na 64 celodenních služeb, tj. 6 půldenních služeb v roce.
Závěrem souhrn návrhů:
1. Každý rok školení navijákařů o mimořádných případech na navijáku a jejich řešení
2. Zákaz učení nových učňů navijákařem bez patřičných zkušeností
3. Výběr schopných a zkušených navijákařů na služby + noví navijákaři
4. Pořídit do navijáku vysílačku na frekvenci 122,4
Pokud byste jako navijákaři/piloti/žáci/instruktoři se k tomu chtěli vyjádřit, tak máte prostor tady. Rada je až v říjnu.
Honza
Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Průsery se stávají z okamžitých nápadů.
Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Pod to sa kludne podpisem!
Epitaf pro piloty malých sportovních letadel
Budiž Ti země
ultralehká...
(Karel Plíhal)
Budiž Ti země
ultralehká...
(Karel Plíhal)
Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Pravda a nic než pravda. Není nic horšího než čekat dokud se nestane nějakej průšvih, k čemuž kolikrát nebývalo daleko podle toho co sem za tento rok slyšel a viděl.
Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Pokud někoho zajímá názor žáka elementárky, který na navíjáku lítá, bude navijákový učeň a jednou snad i navíjákař (doufám jeden z těch dobrých) tak se bez výhrad připojuji k tomuto názoru!!!
ASW 15b OK 2361
Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Á ejhle! Dlouho jsem zde na fóru nebyl, ale hned vidím, že si také mohu přiložit své polénko do ohně. Také se pomyslně podepisuji pod Nomisovi návrhy, a to zejména pod bod 4 - vybavení navijákaře radiostanicí v air pásmu. Do dneška je pro mě nepochopitelné, že navijákař jí nemusí být vybaven (pokud se nepletu, tak všichi navijákaři jsou piloti s radiofoňákem). Minimálně odposlech leteckého provozu navijákařem považuji za nutný ! Hawk, domluvil jsem 

Nechme starosti na zemi - neuletí nám
- d.aemon
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte dub 19, 2005 6:29 am
- Bydliště: Lomnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvýšení bezpečnosti navijákového provozu
Nelze než se vším souhlasit. S těmi počty mám sice zamotanou hlavu po ránu, ale budu ti věřit 
A nejde jen o mimořádné situace - jde i o pravidla a postupy pro jejich nácvik, v tomto případě zejména přerušení tahu. Každý navijákař toto provádí jinak a některé postupy neshledávám úplně bezpečnými

A nejde jen o mimořádné situace - jde i o pravidla a postupy pro jejich nácvik, v tomto případě zejména přerušení tahu. Každý navijákař toto provádí jinak a některé postupy neshledávám úplně bezpečnými


L-13, L-23, VT-116 (1 pole)... do brusů daleko, ale pracuju na tom =o)